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Brad Nelson to explore multi-layered authorship at upcoming workshop


Image of the Mona Lisa with a moustache

May 17, 2024 at the 4th Space, CSLP member Brad Nelson (Concordia, Department of Classics, Modern Languages and Linguistics) will join colleagues  Dario Brancato (Concordia, CMLL), Paolo Celi (University of Padua), Kristin Franseen (Concordia, History) for a workshop entitled “Multi-layered Authorship: On Authors, Artists, Patrons, and Apocrypha in the Western Tradition.”

The modern concepts of ‘author,’ ‘copyright,’ and ‘intellectual property’ have contributed to the monolithic idea of a writer (or composer) being completely independent in their artistic choices. Similarly, if a name is associated with a work, we assume that this person must be its author. However, in the Western tradition, this is seldom the case; authorship is often the result of several layers of negotiation among artists, audiences/readers, and forms of power. How do we disentangle these issues when approaching literary, musical, and historical sources?

Each presenter will offer a case study on the theme. Those interested should register their attendance.

Image de la Joconde avec une moustache

Brad Nelson explorera la notion d'auteur à plusieurs niveaux lors d'un prochain atelier

Le 17 mai 2024 à l’Espace 4, Brad Nelson (Concordia, Département de lettres classiques, langues modernes et linguistique), membre du CEAP, se joindra à ses collègues Dario Brancato (Concordia, CMLL), Paolo Celi (Université de Padoue) et Kristin Franseen (Concordia, Histoire) pour un atelier intitulé « L'auteur à plusieurs niveaux : Sur les auteurs, les artistes, les mécènes et les apocryphes dans la tradition occidentale » [Multi-layered Authorship: On Authors, Artists, Patrons, and Apocrypha in the Western Tradition]. L'atelier se déroulera en anglais.

Les concepts modernes d'« auteur », de « droit d'auteur » et de « propriété intellectuelle » ont contribué à l'idée monolithique d'un écrivain (ou d'un compositeur) totalement indépendant dans ses choix artistiques. De même, si un nom est associé à une œuvre, nous supposons que cette personne en est l'auteur. Cependant, dans la tradition occidentale, c'est rarement le cas ; la paternité de l'œuvre est souvent le résultat de plusieurs niveaux de négociation entre les artistes, les publics/lecteurs et les formes de pouvoir. Comment démêler ces questions lorsque l'on aborde les sources littéraires, musicales et historiques ?

Chaque intervenant proposera une étude de cas sur ce thème. Les personnes intéressées doivent s'inscrire.




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