Recipient of The Claudine and Stephen Bronfman Fellowship in Contemporary Art
Curator: Marie-Ève Charron
Main Space, Black Box & Ste-Catherine st. Vitrine (La version française suit l'anglais)
Superstar (2016) (video still), Kim Waldron. Image courtesy of the artist.
EN
In an era of politics-as-circus, when the level of cynicism toward the political class is running high, who today would want to venture into politics, or would even be able to? In a genuine and level-headed manner, Kim Waldron did so by running as an independent candidate in the 2015 federal election.
Centred at the FOFA Gallery, and its satellite section at Concordia University’s Webster Library, this exhibition shows the steps the artist took in running for political office in the same riding as Liberal Party of Canada leader, Justin Trudeau. New to politics, but seasoned in self-representation, Waldron (the politician) worked on honing her public image, the very crux of our electoral system, ever constrained by media scrutiny. The production of the piece simultaneously embraced and undermined accepted modes of self-promotion, and in so doing situates Waldron in between the fields of art and non-art, a liminal place from which to examine the power dynamics of both arenas. The piece carries a sense of suspended judgement, underscored by Waldon’s unconventional depictions of herself as both a woman and a political artist—two figures that tend to be underrepresented in these areas, if not entirely excluded.
Though the artist did get to speak and be heard in the arena of a public debate, the process as she describes it reveals the underlying inequalities imbedded in a system that is ensconced in law and where financing plays a crucial role. Finally, it is in the artist’s performance that politics can be found, where she shows in her own way what are the underpinnings of our democracy when its vitality rests mainly on the electoral process.
Exposition : Superstar Kim Waldron
Le 12 septembre au 21 octobre 2016
Lauréate de la bourse Claudine et Stephen Bronfman en art contemporain
Commissaire : Marie-Ève Charron
Espace principal, boîte noire et vitrine Ste-Catherine
FR
À l’heure de la politique-spectacle et du cynisme de la population envers la classe politique, qui aujourd’hui veut, voire peut, se lancer en politique? Avec candeur et sérieux, Kim Waldron en a fait son objectif en se présentant comme candidate indépendante pour les élections fédérales de 2015.
L’exposition, dont le cœur se trouve à la Galerie FOFA, mais qui comporte un autre volet à la bibliothèque Webster de l’Université Concordia, retrace la compagne électorale de l’artiste menée dans la circonscription de Papineau, également convoitée par le chef du Parti libéral du Canada Justin Trudeau. La politicienne en devenir, déjà une habituée de l’autoreprésentation, a d’abord travaillé son image publique, pivot d’un système électoral soumis aux diktats des médias. La production engendrée épouse donc, mais détourne aussi, les modèles obligés de promotion se faufilant ainsi entre l’art et le non-art, domaines dont Kim Waldron examine alors réciproquement les dynamiques de pouvoir. L’ambivalence critique se manifeste dans une imagerie non conventionnelle de la femme et de l’artiste en politique, des figures a priori exclues ou sous-représentées dans ce champ.
Bien que l’artiste ait pu porter sa voix jusque dans l’arène d’un débat public, le processus dont elle rend compte dévoile des inégalités profondément ancrées dans un système lui-même protégé par la loi et où le financement joue un rôle crucial. Le politique, en somme, se trouve dans la performance de l’artiste qui rend visible autrement sur quoi est fondée notre démocratie quand sa vitalité repose surtout sur les élections.
Marie-Ève Charron
Artist / Artiste
EN
Kim Waldron is a Montreal-based visual artist. Her art practice frequently uses self-portraiture as a means of engaging with various contemporary social situations. Active in the local, national, and international scene, most recently she has exhibited work at Mains oeuvres (Paris), Ortega y Gasset Projects (NYC), Dunlop Art Gallery (Regina), and Chinese European Art Centre (Xiamen). She has an MFA from Concordia University and a BFA from NSCAD University. She has been awarded artist residencies in Paris, Vienna, Newfoundland, Xiamen and Beijing. She was the recipient of the Claudine and Stephen Bronfman Fellowship in Contemporary Art and the Pierre-Ayot Award in 2013.
FR
Kim Waldron est une artiste visuelle contemporaine établie à Montréal. Elle utilise fréquemment l’autoportrait afin de prendre position sur différents enjeux sociaux actuels. Présente sur la scène locale, nationale et internationale, elle a récemment exposé son travail dans diverses galeries : Mains d’Œuvres (Paris), Ortega y Gasset Projects (New York), la Dunlop Art Gallery (Regina) et le Chinese European Art Centre (Xiamen). Elle détient une maîtrise en arts visuels de l’Université Concordia ainsi qu’un baccalauréat en arts visuels du Collège d’art et de design de la Nouvelle-Écosse. Elle a obtenu des résidences artistiques à Paris, Vienne, Terre‑Neuve, Xiamen et Pékin. En 2013, elle a été récipiendaire de la bourse Claudine et Stephen Bronfman en art contemporain et lauréate du prix Pierre-Ayot.
Curator / Commissaire
EN
Independent curator and art critic for Le Devoir, Marie-Ève Charron has organized group exhibitions such as Le désordre des choses, (with Thérèse St-Gelais, Galerie de l'UQAM, 2015), Archi-féministes ! (with Marie-Josée Lafortune and Thérèse St-Gelais, OPTICA, 2012-2013) and Au travail (Musée régional de Rimouski, 2010). She has had numerous texts published in esse arts + opinions and has contributed essays to books on the works of the Fermières Obsédées, Michael Merrill and Anthony Burnham. She has been teaching art history at CEGEP Saint-Hyacinthe and at Université du Québec since 2004.
FR
Critique d’art au quotidien Le Devoir, Marie-Ève Charron a été commissaire des expositions de groupes Le désordre des choses (avec Thérèse St-Gelais, Galerie de l’UQAM, 2015), Archi-féministes ! (Marie-Josée Lafortune et Thérèse St-Gelais, OPTICA, 2012-2013) et Au travail (Musée régional de Rimouski, 2010). Elle compte de nombreuses parutions dans la revue esse arts + opinions et a contribué à des ouvrages portant entres autres sur le travail des Fermières Obsédées, de Michael Merrill et d’Anthony Burnham. Depuis 2004, elle enseigne l’histoire de l’art au Cégep de Saint-Hyacinthe et à l’Université du Québec à Montréal.