Join us for at our next Lunch & Learn where we will be launching QUESCREN’s Education Research Brief Series!
About the research briefs
These briefs focus on priority issues and challenges within Quebec’s English-language education sector, as identified by QUESCREN’s Inter-Level Educational Table (ILET). ILET brings together representatives of Quebec’s English-language educational institutions and associations, along with community groups and the public sector.
About the event
At this Lunch & Learn, the Briefs’ authors, Nadine Ciamarra, M.A., GrDip., and Patricia Lamarre, Ph.D., will present how the series came about and some key findings on issues including:
Decline of enrolment in English-language schools
Representation of English Speakers in Quebec’s Education Ministries and curriculum development
Challenges around resources and services
Provision of services to special needs students
Moderator: Debbie Horrocks, LEARN
Format: Presentation followed by a Q&A period
Where: online via Zoom (Note: the Zoom link will be mailed to people who register)
Language: English, with simultaneous translation in French. There will also be closed-captions available in English.
Speakers
Nadine Ciamarra is a Research Assistant for this ongoing QUESCREN project. She works as a Learning Experience Designer at KnowledgeOne/eConcordia and previously taught English as a second language. She holds a master’s degree in applied linguistics and a graduate diploma in instructional technology from Concordia University. Her research interests revolve around bilingualism/multilingualism, language and cultural identity, and information and communication technology (ICT) in education.
Patricia Lamarre is a professor at the University of Montreal. As a sociolinguist, her research focuses on the changing language context within Quebec. More specifically, she has conducted studies and published on the bilingual and plurilingual practices of young Montrealers, the quest for bilingualism among Quebec’s Anglophone community and the implementation of community learning centers (CLCs), an innovative approach to community schooling in the English school sector of Quebec.
Soyez des nôtres lors de notre prochain dîner-causerie! À cette occasion, nous lancerons la série des résumés de recherche en éducation de QUESCREN.
À propos des résumés de recherche
Ces résumés sont axé sur les enjeux et défis prioritaires du secteur de l’éducation de langue anglaise au Québec, proposés par la « Table d'éducation interordres » (ILET) de QUESCREN. ILET regroupe des représentants d’établissements d’enseignement de langue anglaise du Québec, de groupes communautaires et du secteur public.
À propos de l'événement
Lors du dîner-causerie, Nadine Ciamarra,M.A., GrDip.,et Patricia Lamarre, Ph.D., – les auteres des résumés – traiteront du processus d’élaboration de cette série de même que d’importantes constatations sur plusieurs questions, dont celles-ci :
diminution du nombre d’inscriptions dans les écoles de langue anglaise;
représentation des anglophones au sein des ministères de l’Éducation et de l’Enseignement supérieur du Québec et aux fins de l’élaboration des programmes d’études;
défis en matière de ressources et de services; et
prestation de services aux élèves ayant des besoins particuliers.
Modératrice : Debbie Horrocks, LEARN
Format : Présentation suivie d'une période de questions et réponses
Où : en ligne via Zoom (Note : le lien sera envoyé à ceux et celles qui se seront inscrits)
Langue de l'événement : Anglais, avec traduction simultanée en français.
Conférencières
Nadine Ciamarra est adjointe de recherche dans le cadre du présent projet mené par le QUESCREN. Actuellement conceptrice d’expériences d’apprentissage à KnowledgeOne, pour eConcordia, elle a déjà enseigné l’anglais langue seconde. Elle est titulaire d’une maîtrise en linguistique appliquée et d’un diplôme de deuxième cycle en technologie éducationnelle de l’Université Concordia. Elle s’intéresse notamment au bilinguisme et au multilinguisme, à la langue et à l’identité culturelle, ainsi qu’aux technologies de l’information et des communications (TIC) en éducation.
Patricia Lamarre est professeure à l’Université de Montréal. En tant que sociolinguiste, elle mène des recherches sur le contexte linguistique changeant du Québec. Elle a notamment réalisé des études et publié des écrits sur les pratiques bilingues et plurilingues des jeunes Montréalais, le désir de bilinguisme au sein de la communauté d’expression anglaise du Québec et la mise en place de centres d’apprentissage communautaire (CAC) – une approche innovante en matière de scolarisation communautaire – dans le secteur scolaire anglophone du Québec.