Join us for a screening of The Battle of La Plaine by Sandra Ach, Nicolas Burlaud & Thomas Hakenholz
2021 · 1h14m · France
French (English subs)
Marseille, February 2019 . The inhabitants of the neighbourhood of La Plaine fight to defend the dream of a square inspired by the community.
The screening will be followed by a Q&A moderated by Bengi Akbulut with directors Sandra Ach and Nicolas Burlaud.
About the Film:
La Plaine, a lively neighbourhood, a large square, a historic popular market. A tumultuous battle between, on the one hand, the town planning department of the city council, determined to carry out a major programme to “reconsider” the neighbourhood. On the other hand, some of the inhabitants, who reject this gentrification operation and demand to be associated with the decisions. This epic story lasted three years and ended abruptly with the unbelievable construction of a concrete wall 2.5 m high around the square. Neighbourhood television, a tool of counter-propaganda throughout this battle, marked by the stories of past uprisings, has refused to stop at the report of a defeat and asks : Can the cinema narrate what we are sure we have experienced and which does not appear in the winners’ narrative? How can we create enthusiastic political imaginations for tomorrow, on which others can build? Invoking the Free Communes of 1871 in France, with their joyful, fiery rage, a singular writing style takes hold of the fiction. To make this collective struggle a victorious human adventure, another way of making the city and the world is envisaged.
Joignez-vous à la projection de La bataille de la plaine de Sandra Ach, Nicolas Burlaud & Thomas Hakenholz
2021 · 1h14m · France
Français (sous-titres anglais)
La projection sera suivie d'une discussion animée par Bengi Akbulut avec les réalisateur-rices Sandra Ach et Nicolas Burlaud.
Marseille, une Ville d’Europe comme bien d’autres.
La Plaine, un quartier bouillonnant, une grande place, un marché historique et populaire.
Une bataille tumultueuse entre d’un côté les services d’urbanisme de la mairie, déterminés à mener un important programme de ”requalification” du quartier. De l’autre, une partie des habitant·e·s, qui refusent cette opération de gentrification, et réclament d’être associé·e·s aux décisions. Cette histoire épique dure 3 ans et se termine brutalement par l’invraisemblable construction d’un mur en béton de 2m50 de haut tout autour de la place.
La télévision du quartier, empreinte des récits de soulèvements passés, outil de contre-propagande tout au long de cette bataille, refuse de s’arrêter au constat d’une défaite et s’interroge. Le cinéma peut-il raconter ce qu’on est sûr·e·s d’avoir vécu et qui n’apparait pas dans le récit des vainqueurs ? Comment faire germer pour demain des imaginaires politiques enthousiastes sur lesquels les autres s’appuieront ? Convoquant les Communes Libres de 1871, leur rage joyeuse et enflammée, une écriture singulière s’empare alors de la fiction. Pour faire de ce combat collectif une aventure humaine victorieuse, une autre façon de fabriquer la ville et le monde s’entrevoient.