Skip to main content
Workshops & seminars

Let's Talk Public Conversations

How Do Discussions with Strangers Create Space for Learning?


Date & time
Monday, November 13, 2023
4 p.m. – 6 p.m.

Cost

This event is free

Organization

Office of Community Engagement

Where

J.W. McConnell Building
1400 De Maisonneuve Blvd. W.
4TH SPACE

Wheel chair accessible

Yes

This year, University of the Streets Café celebrates its 20th anniversary under the theme “nourishing conversation, cultivating democracy”. In 2003, social media was emerging and would become the primary means for public dialogue, creating opportunities and new ways of engaging, but also polarization and silos. Following the difficulties of recent years (Trump, COVID, hard discussions around colonization, rape culture, racism, etc.), this polarization seems to have increased, making it more difficult to learn from and with each other.

With three former coordinators of University of the Streets Café, this public conversation will look at what is original and important about this program, its impact on individuals, groups and learning institutions like Concordia. We will also explore these questions: How and where can we continue (or start again) to learn while connecting with others, to find meaning while facing the pressing challenges of our shared future? How do we maintain and develop “civic” spaces like University of the Streets Café?  

How can you participate? Join us in person or online by watching live on YouTube.

Have questions? Send them to info.4@concordia.ca

Parler avec des étrangers : comment les conversations publiques créent-elles des espaces pour apprendre?

Cette année, l'Université autrement: dans les cafés célèbre son 20e anniversaire sous le thème "nourrir la conversation, cultiver la démocratie". En 2003, les médias sociaux émergeaient et allaient devenir le principal moyen de dialogue public, créant des opportunités et de nouvelles façons de s'engager, mais aussi de la polarisation et des silos. Suite aux difficultés de ces dernières années (Trump, COVID, discussions difficiles autour de la colonisation, de la culture du viol, du racisme, etc.), cette polarisation semble avoir augmentée, rendant plus difficile d'apprendre les un-e-s des autres et avec les autres.

Avec trois anciens coordonnateur-trice-s de l'Université autrement, cette conversation publique examinera ce qui est original et important dans ce programme, son impact sur les individus, les groupes et les établissements d'enseignement comme Concordia. Nous explorerons également les questions suivantes : Comment et où pouvons-nous continuer (ou recommencer) à apprendre tout en nous connectant aux autres, à trouver du sens tout en faisant face aux urgents défis auxquels nous sommes confronté-e-s ? Comment maintenir et développer des espaces "civiques" comme l'Université autrement: dans les cafés ?

Speakers

Eric Abitbol

Founding Coordinator of the University of the Streets Café, Eric Abitbol has enjoyed public conversations on Montreal rooftops, in Sahelian fields, and in Middle Eastern courtyards. Now President and CEO of Universalia, he heads the firm’s Environment, Security and Conflict Transformation work, as a global environmental governance, sustainability, conflict transformation and evaluation practitioner, theorist and innovator. With a PhD in Peace Studies , Eric has delivered lectures, presentations, training sessions and dialogue processes on a broad range of sustainability and transformation issues, published in academic journals and magazines, and is a Board Member with the Journal of Peacebuilding and Development. He has working experience throughout Africa, Asia, Europe, and the Middle East.

Fondateur de l'Université autrement: dans les cafés, Eric Abitbol a participé à des conversations publiques sur les toits de Montréal, dans les champs du Sahel et dans les cours du Moyen-Orient. Aujourd'hui président-directeur général d'Universalia, il dirige les travaux de la société sur l'environnement, la sécurité et la transformation des conflits, en tant que praticien, théoricien et innovateur dans les domaines de la gouvernance environnementale mondiale, de la durabilité, de la transformation des conflits et de l'évaluation. Titulaire d'un doctorat en études sur la paix, Eric a donné des conférences, des présentations, des sessions de formation et des processus de dialogue sur un large éventail de questions liées à la durabilité et à la transformation. Il a publié des articles dans des revues universitaires et des magazines, et est membre du conseil d'administration du Journal of Peacebuilding and Development. Il a travaillé en Afrique, en Asie, en Europe et au Moyen-Orient.

Elizabeth Hunt

Elizabeth Hunt has spent the past 25 years developing spaces for citizen participation, community learning, and strategic conversations. She is dedicated to upheaving traditional notions of “expertise” and designing processes where participants' lived experience, knowledge, and ways of perceiving the world are put front and centre. Elizabeth is an ardent pursuer of truth, beauty, and grace. She writes about what she doesn’t understand and prefers to converse about what she doesn’t know. Elizabeth coordinated the University of the Streets Café from 2007 to 2012, minus some leave to create humans.

Elizabeth Hunt a passé les 25 dernières années à développer des espaces de participation citoyenne, d'apprentissage communautaire et de conversations stratégiques. Elle se consacre au bouleversement des notions traditionnelles “d'expertise" et au design de processus où l'expérience vécue, les connaissances et les façons de percevoir le monde des participants sont placées au premier plan. Elizabeth est perpétuellement en quête de la vérité, de la beauté et de la grâce. Elle écrit sur ce qu'elle ne comprend pas et préfère converser sur ce qu'elle ne connaît pas. Elizabeth a coordonné l’Université autrement: Dans les cafés de 2007 à 2012, moins quelques congés pour créer des humains.

Alex Megelas

Alex Megelas is a Montreal-based educator and community organiser. He is the manager of research innovation and business development at Concordia University's Applied AI Institute and teaches at the Saint Paul University School of Conflict Studies. He is a co-founder of the Park-Extension community-based action research network, was an active board gamer and anarchist soccer player until like 15 years ago and ran a record label in Montreal’s tumultuous early aughts.

Alex Megelas est un éducateur et un organisateur communautaire basé à Montréal. Il est responsable de l'innovation en matière de recherche et du développement commercial à l'Institut d'IA appliquée de l'Université Concordia et enseigne à l'École d'études sur les conflits de l'Université Saint-Paul. Il est cofondateur du réseau de recherche-action communautaire Park-Extension, a été un joueur actif de jeux de société et de soccer anarchiste jusqu'à il y a une quinzaine d'années et a dirigé un label de disques au début des années 80, période tumultueuse à Montréal.

Anurag Dhir

Anurag Dhir brings over 15 years of experience in Montreal’s higher education and non-profit sectors as an organizer, educator, writer and facilitator. His work centers on collaborating with university and external partners to co-develop community-engaged learning opportunities and access to education programs for youth under-represented in higher education. He is currently the Internships Administrator for the B.A. Major – Education in Global Contexts in the Faculty of Education at McGill University.

Anurag Dhir possède plus de 15 ans d'expérience dans les secteurs de l'enseignement supérieur et des organismes à but non lucratif de Montréal en tant qu'organisateur, éducateur, rédacteur et animateur. Son travail est axé sur la collaboration avec l'université et des partenaires externes afin de développer conjointement des opportunités d'apprentissage communautaires et des programmes d'accès à l'éducation pour les jeunes sous-représentés dans l'enseignement supérieur. Il est actuellement administrateur des stages pour la majeure B.A. - Éducation dans des contextes mondiaux à la Faculté d'éducation de l'Université McGill.


Back to top

© Concordia University