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September PhD defense: Joanne Joe Yan Hui
Joanne Joe Yan Hui, Thursday, September 8, 2016, in room LB 1019, 1400 de Maisonneuve W. at 3:00 p.m.
Thesis Title: Better Life? Drawing the People’s 2010 Shanghai World Expo
Examining Committee:
Thesis Supervisor: Alice Ming Wai Jim, Art History
External Examiner: Glen Lowry, emily carr university of art + design
Concordia External Examiner : Monika Kin Gagnon, Communications Studies
Internal Examiners: Ingrid Bachmann, Studio Arts; Bina Freiwald, English
Chair: Sandeep Bhagwati, Music & Theatre
ABSTRACT
This dissertation presents a research-creation investigation of the phenomenon of visitor activities at the 2010 Shanghai World Expo, the results of which later became part of the visual culture of the event in the form of a 200-page drawing folio entitled Expo Daily. Featuring 130 watercolour illustrations (ranging from 25.4 x 30.5 centimetres to 21.9 x 29.7 centimetres) and field notes, Expo Daily uses primary data gathered over a forty-two day period through observation, drawing, and information gathered from local newspapers. Critical analysis included verification with secondary sources to report and reduce the raw data. The drawing folio subsequently served as the main unit of study for this dissertation by providing graphic (illustrated) case studies of three kinds of visitor activities: visitors preferring to buy counterfeit Haibao toys rather than the officially licensed Expo souvenirs, visitors picnicking on fairgrounds not designed for accommodating sedentary groups, and visitors passing up exhibition displays in favour of collecting souvenir stamps. The findings suggest that many visitors engaged in social practices very different from those anticipated by the Shanghai Expo’s official pavilions, which showcased the theme “Better City, Better Life.” This study argues that these divergent visitor activities speak to China’s issues of class inequality, and alternative narratives of nationality once visitors left the pavilions for the fairgrounds of the Expo. Visitor activities, therefore, highlight the question of “Better Life?” in order to investigate how local (Chinese) attendees contested the Shanghai Expo’s official programs.
(Français)
Cette dissertation présente les résultats d’une recherche-création sur le phénomène des activités des visiteurs, qui a ensuite fait partie de la culture visuelle de l’événement lors de l’Exposition universelle à Shanghai, en Chine, en 2010. La recherche-création incluait un carnet de dessins de deux cents pages intitulé Expo Daily, ainsi qu’un livre illustré de 130 petites illustrations à l’aquarelle dans des formats de 10 po x 12 po (25 cm x 30 cm) et de 8,3 po à 11,7 po (21 cm x 30 cm), accompagnées de notes d’observation. Le carnet regroupe les données primaires recueillies sur une période de quarante-deux jours au moyen d’observations, de dessins et de journaux locaux. L’analyse critique comprend la vérification avec des sources secondaires afin de relever et de réduire les données brutes. La recherche-création a d’abord été présentée sous forme de roman de voyage illustré. Le carnet de dessins a ensuite servi de document de travail principal pour cette dissertation et a été complété d’études de cas couvrant trois types d’activités : les visiteurs préférant acheter des jouets Haibao contrefaits à prix réduit plutôt que des souvenirs sous licence officielle de l’Expo; les visiteurs amenant des boîtes à lunch pour pique-niquer sur des sites de l’Expo non conçus pour attroupements sédentaires; et les visiteurs passant en flèche devant les expositions pour collecter les étampes-souvenirs des pavillons. Les observations suggèrent que plusieurs visiteurs prennent part à des pratiques sociales très différentes que celles anticipées par le programme officiel de l’Expo de Shanghai dont le thème était : « Meilleure ville, meilleure vie ». Dans l’ensemble, cette étude soutient que ces activités divergentes des visiteurs portent sur les enjeux d’inégalité des classes et de versions alternatives de la nationalité lorsque les visiteurs sortent des pavillons et pénètrent sur le terrain de l’Expo de Shanghai. Les activités des visiteurs soulignent ainsi la question d’une « meilleure vie » et présentent l’occasion d’étudier comment la population chinoise a souvent contesté les programmes officiels de l’Expo de Shanghai.