Skip to main content
notice

Sarmista (Sharm) Das Authors New Chapter on Violent Extremism in Higher Education

September 28, 2023
|


The CSLP would like to congratulate Sarmista (Sharm) Das, PhD candidate in Education working under the supervision of Vivek Venkatesh, on a chapter she has authored for a new book by publisher McGraw Hill.

Photo of Sarmista (Sharm) Das Sarmista (Sharm) Das

The chapter, “Recommendations in Preventing Violent Extremism in Higher Education: A Thematic Literature Review”, appears in Understanding Radicalization in Everyday Life.

The chapter presents a review of relevant literature themes regarding PVE recommendations within higher education.

Read the chapter online here.

Book cover of Understanding Radicalization in Everyday Life

Notable findings include the necessity of adopting critical approaches, such as promoting critical thinking and media literacy, addressing polarized beliefs among different populations, employing counter-narratives, fostering constructive debates and discussions, and creating a supportive environment for students to explore diverse identities and affiliations. Given the sensitive and contentious nature of PVE, it is also emphasized that practitioners should undergo thorough and rigorous training.

Das noted that “my dissertation is an autoethnography that involves recommendations in teaching PVE in higher education. The autoethnography explores how those recommendations relate to my experience researching, teaching, and developing PVE curricula in higher education. This chapter comprises a significant portion of my research findings.”

Sarmista (Sharm) Das Sarmista (Sharm) Das

Sarmista (Sharm) Das publie un nouveau chapitre sur l'extrémisme violent dans l'enseignement supérieur

Le CEAP tient à féliciter Sarmista Das, candidate au doctorat en éducation sous la direction de Vivek Venkatesh, pour le chapitre qu'elle a écrit pour un nouveau livre de l'éditeur McGraw Hill.

Le chapitre, intitulé « Recommendations in Preventing Violent Extremism in Higher Education : A Thematic Literature Review », est publié dans Understanding Radicalization in Everyday Life.

Book cover for Understanding Radicalization in Everyday Life

Le chapitre présente une analyse des thèmes pertinents de la littérature concernant les recommandations en matière d'EPP dans l'enseignement supérieur. Parmi les conclusions notables, on peut citer la nécessité d'adopter des approches critiques, telles que la promotion de la pensée critique et de l'éducation aux médias, la prise en compte des croyances polarisées au sein des différentes populations, l'utilisation de contre-récits, l'encouragement de débats et de discussions constructifs et la création d'un environnement favorable à l'exploration par les étudiants d'identités et d'affiliations diverses. Compte tenu de la nature sensible et controversée de l'EPP, il est également souligné que les praticiens doivent suivre une formation approfondie et rigoureuse.

Das a noté que « ma thèse est une auto-ethnographie qui comprend des recommandations sur l'enseignement de l'EPP dans l'enseignement supérieur. L'auto-ethnographie explore comment ces recommandations sont liées à mon expérience de recherche, d'enseignement et de développement de programmes d'enseignement de l'EPP dans l'enseignement supérieur. Ce chapitre comprend une part importante des résultats de mes recherches. »

Lire le chapitre en ligne ici.




Back to top

© Concordia University