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Bruce Maxwell interviewed about new guide for dealing with controversy in the classroom


Cover page of the Pedagogical Freedom guidebook

CSLP members Bruce Maxwell and David Waddington, along with co-author Mathilde Senécal, have published a new guide for dealing with sensitive issues within the classroom. Maxwell was recently on radio CIBL 101,5 to discuss Pedagogical Freedom and Dealing with Controversial Issues in Schools: A Guide for Teachers and School Leaders.

The guide aims to equip educators and school administrators with evidence-based insights to assist them in making informed decisions when addressing politically and socially contentious topics in the classroom. It begins by defining pedagogical freedom for primary and secondary school teachers and clarifying its distinction from academic freedom and then outlines four legal principles that outline the appropriate and prudent exercise of pedagogical freedom, with examples provided. The final section discusses the professional expectation of teacher neutrality or impartiality when handling controversial subjects in class. It offers guidelines grounded in both research and legal precedent to aid educators and school leaders in navigating decision-making.

Read the full report (860 KB).

Listen to the interview on CIBL 101.5 (interview starts at about 13min 40 sec).

Bruce Maxwell interviewé à propos de son nouveau guide sur la gestion de la controverse en classe

Bruce Maxwell et David Waddington, membres du CEAP, ainsi que Mathilde Senécal, co-auteure, ont publié un nouveau guide pour traiter les questions sensibles en classe. Bruce Maxwell a récemment participé à l'émission CIBL 101,5 pour parler de la liberté pédagogique et le rapport - Pedagogical Freedom and Dealing with Controversial Issues in Schools: A Guide for Teachers and School Leaders.

Ce guide vise à fournir aux éducateur.rice.s et aux administrateur.rice.s scolaires des informations fondées sur des preuves afin de les aider à prendre des décisions éclairées lorsqu'ils abordent des sujets politiquement et socialement controversés en classe. Il commence par définir la liberté pédagogique pour les enseignant.e.s du primaire et du secondaire et précise sa distinction avec la liberté académique. Il expose ensuite quatre principes juridiques qui décrivent l'exercice approprié et prudent de la liberté pédagogique, avec des exemples à l'appui. La dernière partie traite de l'attente professionnelle de neutralité ou d'impartialité de l'enseignant.e lorsqu'il traite de sujets controversés en classe. Elle propose des lignes directrices fondées à la fois sur la recherche et sur la jurisprudence pour aider les éducateur.rice.s et les chefs d'établissement à prendre des décisions.

Lire le rapport complet (860 KB).

Écouter l'interview sur CIBL 101.5 (l'interview commence à environ 13 minutes 40 secondes).




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