notice
Plurilingualism in Education: 2-day conference to explore strategies and best practices begins June 10
On June 10 and 11, Concordia’s 4th Space will host a special conference co-sponsored by the CSLP and CEAP UQAM. In-person attendance has sold out, but registration for online attendance is now open and we invite you to register now for “Plurilingualism in Education: Cultivating Inclusion and Diversity to Teach and Learn in a Plural World.” The full programme is available below.
The role played by plurilingualism in educational research is a central concern in all regions of Quebec, as well as in Canada and internationally. Research and education stakeholders will gather to share their knowledge and experience, discuss best practices, and develop innovative strategies to promote plurilingualism in schools, universities, and other educational institutions.
Through a series of presentations and workshops reporting on initiatives and work carried out in Africa, Europe, Quebec and Canada, this event will provide an opportunity to discuss and reflect on welcoming and integrating students from immigrant backgrounds into schools, the place of linguistic diversity in various educational contexts, mobilizing plurilingual and pluricultural repertoires in the classroom, and training teachers in inclusive, plural and anti-oppressive approaches.
Please share this with colleagues who may be interested and be sure to register your attendance. Registration to attend remotely is now open.
The conference is possible thanks to funding from a Social Sciences and Humanities Research Council (SSHRC) Connection grant.
Le plurilinguisme en éducation : une conférence de 2 jours pour explorer les meilleures stratégies et pratiques commence le 10 juin
Les 10 et 11 juin, l’Espace 4 de Concordia accueillera une conférence spéciale coparrainée par le CEAP et le CEAP UQAM. Les inscriptions en personne sont désormais ouvertes et nous vous invitons à vous inscrire dès maintenant à la conférence « Le plurilinguisme en éducation : cultiver l'inclusion et la diversité pour enseigner et apprendre dans un monde pluriel ».
La place qu'occupe aujourd'hui le plurilinguisme dans la recherche en éducation est au cœur des préoccupations dans toutes les régions du Québec, mais aussi au Canada et internationalement.
Les 10 et 11 juin, des actrices et acteurs du monde éducatif et de la recherche se réuniront pour partager leurs connaissances et expériences, discuter des meilleures pratiques, et élaborer des stratégies novatrices pour promouvoir le plurilinguisme dans les écoles, les universités et les autres institutions éducatives.
À travers une série de présentations et d’ateliers rapportant des initiatives et travaux conduits en Afrique, en Europe, au Québec et au Canada, cet évènement permettra d’échanger et de réfléchir à l'accueil et à l'intégration des élèves issus de l'immigration au sein de l'école, à la place de la diversité linguistique dans divers contextes éducatifs, à la mobilisation des répertoires plurilingues et pluriculturels en classe, ainsi qu’à la formation des enseignants aux approches inclusives, plurielles et anti-oppressives.
N'hésitez pas à en faire part à vos collègues susceptibles d'être intéressés et n'oubliez pas de vous inscrire.
Les inscriptions pour une participation EN LIGNE sont ouvertes à partir de ce formulaire : https://forms.office.com/r/AvbzRav5jv
La conférence est rendue possible grâce au financement d'une bourse Connexion du Conseil de recherche en sciences humaines (CRSH).