Skip to main content

The Adaptech team discuss accessibility through technology at latest SALTISE conference


Logo for the 2024 SALTISE conference The SALTISE conference took place at Concordia University on June 3 and 4.

Monday, June 3, 2024, colleagues from CSLP member Catherine Fichten’s Adaptech Research Network, held a series of talks on the theme of Accessibility Through Technology at the 2024 edition of the SALTISE conference. 

Presenting for the Adaptech team were Alice Havel (Dawson College) and Susie Wileman (Dawson College, Concordia). In the first presentation, A Pocketful of Tools: Mobile Solutions to Bring to the Internship, the two discussed findings from a project that investigated the use of assistive technologies and accessibility features by students participating in internships in clinical settings. The second presentation, Making PowerPoint, Excel, Google Docs and Teams More Accessible to Your Students, was led by Roberta Thomson (McGill University) and showcased a series of instructional videos prepared by Adaptech to train faculty how to make use of the accessibility features of several common applications (Word, PowerPoint, Teams, etc.).

The two presentations bookended a third, The Impact of Marginalization and Intersectionality on Post-Secondary Students with Disabilities’ Use of Assistive Technology: A Scoping Review of the Literature, which was offered by David Pickup, Information Specialist & Communications Officer of the CSLP, who represented the CSLP Systematic Review Team. Mr. Pickup reported on the team’s work with Dr. Fichten on a SSHRC Knowledge Synthesis grant that explored and scoped the literature on the impact of privilege, marginalization, and intersectionality on assistive technology (AT) use among post-secondary students with disabilities.

The resource videos showcased at SALTISE are available through Adaptech’s YouTube channel.

About Saltise

SALTISE (Supporting Active Learning & Technological Innovation in Studies of Education), and S4 (Systems, Supporting, Student Success) is a learning community service that brings together instructors and professional development staff from English and French educational institutions within the greater Montreal area, as well as other regions of Quebec. The key goals of SALTISE/S4 are based on the ideals of implementing evidence-based pedagogy involving instructional innovations and often leveraging the use of educational technology to promote improved learning.

Catherine Fichten et l'équipe d'Adaptech discutent de l'accessibilité par la technologie lors de la dernière conférence SALTISE

Lundi 3 juin 2024, des collègues du Réseau de recherche Adaptech de Catherine Fichten, membre du CEAP, ont tenu une série de conférences sur le thème de l'accessibilité par la technologie lors de l'édition 2024 de la conférence SALTISE. La conférence a eu lieu à l'Université Concordia les 3 et 4 juin.

Alive Havel (Université McGill, Collège Dawson) et Susie Wileman (Collège Dawson) représentaient l'équipe d'Adaptech. Dans la première présentation, A Pocketful of Tools : Mobile Solutions to Bring to the Internship, les deux conférencières ont discuté des résultats d'un projet qui a étudié l'utilisation des technologies d'assistance et des caractéristiques d'accessibilité par les étudiant.e.s qui participent à des stages dans des milieux cliniques. La seconde présentation, Making PowerPoint, Excel, Google Docs and Teams More Accessible to Your Students, a été menée par Roberta Thomson (Université McGill) et a présenté une série de vidéos pédagogiques préparées par Adaptech pour former les enseignant.e.s à l'utilisation des fonctions d'accessibilité de plusieurs applications courantes (Word, PowerPoint, Teams, etc.).

Ces deux présentations sont venues compléter une troisième, intitulée The Impact of Marginalization and Intersectionality on Post-Secondary Students with Disabilities' Use of Assistive Technology : A Scoping Review of the Literature, qui a été présentée par David Pickup, spécialiste de l'information et agent de communication du CEAP, qui représentait l'équipe d'examen systématique du CEAP. M. Pickup a rendu compte du travail de l'équipe avec le Dr Fichten dans le cadre d'une subvention de synthèse des connaissances du CRSH qui a exploré et délimité la portée de la littérature sur l'impact du privilège, de la marginalisation et de l'intersectionnalité sur l'utilisation de la technologie d'assistance (TA) chez les étudiant.e.s handicapés de niveau postsecondaire.

Les vidéos de ressources présentées à SALTISE sont disponibles sur le canal YouTube d'Adaptech.

A propos de SALTISE

SALTISE (Supporting Active Learning & Technological Innovation in Studies of Education), et S4 (Systems, Supporting, Student Success) est un service de communauté d'apprentissage qui rassemble des instructeurs et du personnel de développement professionnel d'établissements d'enseignement anglophones et francophones de la région métropolitaine de Montréal, ainsi que d'autres régions du Québec. Les principaux objectifs de SALTISE/S4 reposent sur les idéaux de la mise en œuvre d'une pédagogie fondée sur des données probantes, impliquant des innovations pédagogiques et tirant souvent parti de l'utilisation de la technologie éducative pour promouvoir un meilleur apprentissage.



Back to top

© Concordia University