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Brad Nelson co-edits new volume on anti-disinformation pedagogy


Banner for the special issue of Hispanic Issues Online
Photo of Brad Nelson Brad Nelson (Department of Classics, Modern Languages and Linguistics, Concordia University)

A new volume of Hispanic Issues Online, edited by David Castillo and Brad Nelson, is focused on the topical theme of Anti-Disinformation Pedagogy: Tackling the Power of Manipulative Media.

The editors note that:

“Disinformation is the cognitive, political, and social plague of the 21st century. Its prevalence and in/visibility, with lightning-fast images, memes, and stories, regardless of verity thanks to social media algorithms, AI, and verbal gamesmanship, is witnessed in the flood of (mis)representations of the catastrophic events in Israel/Gaza, the 2024 United States Presidential election, and rising nationalisms in Europe and the Americas that expose minorities across a wide spectrum of geopolitical contexts to unspeakable symbolic and material violence. The explosion of maliciously fabricated content has spurred specialists in scientific and humanistic disciplines (Information Studies, Media Studies, Library Studies, Political Science, Cultural Studies, Education) to identify, analyze, and disrupt disinformation.

The goal of our volume is to bring together specialists in Hispanic literary, media, education and sociological criticism in early and late modernity to engage participants in critical methods to combat disinformation and equip teachers and professors with pedagogical methodologies and tools to cultivate students' media and reality literacy.”

The volume is available open access, and features several articles by the editors, with one co-authored by Nelson and Vivek Venkatesh (Faculty of Education, McGill University) addressing how social pedagogy can combat social media-fueled othering and hate.

Brad Nelson coédite un nouvel ouvrage sur la pédagogie de la lutte contre la désinformation

Un nouveau volume de Hispanic Issues Online, édité par David Castillo et Brad Nelson (Département des lettres classiques, des langues modernes et de la linguistique, Université Concordia), est consacré au thème de La pédagogie de la désinformation : S'attaquer au pouvoir des médias manipulateurs (Anti-Disinformation Pedagogy: Tackling the Power of Manipulative Media).

Les éditeurs notent que (traduit de l'anglais) :

"La désinformation est le fléau cognitif, politique et social du XXIe siècle. Sa prévalence et son in/visibilité, avec des images, des mèmes et des histoires rapides comme l'éclair, indépendamment de leur véracité grâce aux algorithmes des médias sociaux, à l'IA et aux jeux verbaux, sont attestées par le flot de (fausses) représentations des événements catastrophiques en Israël/Gaza, l'élection présidentielle américaine de 2024 et la montée des nationalismes en Europe et aux Amériques qui exposent les minorités dans un large éventail de contextes géopolitiques à une violence symbolique et matérielle indescriptible. L'explosion des contenus fabriqués de manière malveillante a incité les spécialistes des disciplines scientifiques et humanistes (études de l'information, études des médias, études bibliothécaires, sciences politiques, études culturelles, éducation) à identifier, analyser et perturber la désinformation.

L'objectif de notre volume est de rassembler des spécialistes de la critique littéraire, médiatique, éducative et sociologique hispanique au début et à la fin de la modernité afin d'engager les participant.e.s dans des méthodes critiques de lutte contre la désinformation et d'équiper les enseignant.e.s et les professeur.e.s de méthodologies et d'outils pédagogiques pour cultiver l'éducation aux médias et à la réalité chez les étudiant.e.s."

Le volume est disponible en libre accès et présente plusieurs articles des éditeurs, dont un coécrit par Nelson et Vivek Venkatesh (Faculté d'éducation, Université McGill) qui traite de la manière dont la pédagogie sociale peut lutter contre l'aliénation et la haine alimentées par les médias sociaux.




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