Skip to main content

CSLP members launch new Evidence in Practice podcast series


Logo of the Probantes en pratique podcast

This spring, a team of CSLP researchers led by Éric Dion (UQAM) launched a new podcast series that aims to take high quality research findings and make them accessible for elementary and secondary teachers in Quebec schools. The Probantes en pratique (Evidence in Practice) podcast was first conceived of at the CSLP’s Spring Retreat in May 2022 and reflects the work of not only Dion, but UQAM colleagues Patrick Charland, Stéphane Cyr and Isabelle Plante, as well as Diane Querrien (Concordia), who were assisted by the CSLP’s Systematic Review Team project manager Eugene Borokhosvki. A video announcing and explaining the series is available on YouTube.

Each of the eight episodes describes, in about ten minutes, a teaching or classroom management practice that has been shown to be effective in a rigorous study. Accompanying fact sheets enable teachers to use these practices in the classroom.

Eric Dion Eric Dion is a Professor in UQAM's Département d'éducation et formation spécialisées

The choice of podcast format was obvious to the team because of the overloaded schedules of their target audience. “Primary and secondary school teachers are very busy with lesson preparation, class days and marking papers," observes Éric Dion (quote translated from French in UQAM’s coverage). They don't have time to attend a conference. On the other hand, they may well listen to a ten-minute podcast episode in their car or on public transport between home and work."

The team consulted with local stakeholders to determine needs and set criteria (studies discussed had to be of the highest quality, practices should be accessible in terms of resources and equipment, as far as possible feature research that was open access, and the work should not feature any of the research team to avoid conflicts of interest.

Dion points out that the first eight studies to be featured in an episode were published between 2018 and 2022 and come from English Canada, the United States and Brazil.

The Probantes en pratique podcast series is available on Spotify and Apple, as well as on the UQAM podcast site.

Logo du balado Probante en pratique

Des membres du CEAP lancent la série de balados Probantes en pratique

Ce printemps, une équipe de chercheurs du CEAP dirigée par Éric Dion (UQAM) a lancé une nouvelle série de balados qui vise à rendre accessibles aux enseignants du primaire et du secondaire des écoles québécoises des résultats de recherche de grande qualité. La baladodiffusion Probantes en pratique a été conçue pour la première fois lors de la retraite printanière du CEAP en mai 2022 et reflète le travail non seulement de M. Dion, mais aussi de ses collègues de l'UQAM Patrick Charland, Stéphane Cyr et Isabelle Plante, et de Diane Querrien (Concordia), assistés par le chef de projet de l'équipe d'examen systématique du CEAP, Eugène Borokhosvki. Une vidéo annonçant et expliquant la série est disponible sur YouTube.

Chacun des huit épisodes décrit, en une dizaine de minutes, une pratique d'enseignement ou de gestion de classe dont l'efficacité a été démontrée par une étude rigoureuse. Les fiches d'information qui les accompagnent permettent aux enseignants d'utiliser ces pratiques en classe.

Le choix du format podcast s'est imposé à l'équipe en raison de l'emploi du temps surchargé de son public cible. « Les enseignantes et enseignants du primaire et du secondaire sont très occupés par la préparation de leurs cours, les journées de classe et la correction des copies, observe Éric Dion (citation extraite de l'article de presse de l'UQAM). Ils n’ont pas le temps d’assister à une conférence. En revanche, ils peuvent très bien écouter un épisode de balado d’une dizaine de minutes dans leur voiture ou dans les transports collectifs entre la maison et le boulot. »

L'équipe a consulté les acteurs locaux pour déterminer les besoins et fixer des critères (les études présentées devaient être de la plus haute qualité, les pratiques devaient être accessibles en termes de ressources et d'équipement, dans la mesure du possible, les recherches devaient être en libre accès et aucun membre de l'équipe de recherche ne devait figurer dans les travaux afin d'éviter les conflits d'intérêts.

La série de balados Probantes en pratique est disponible sur Spotify et Apple, ainsi que sur site Balados de l’UQAM. 



Back to top

© Concordia University