CSLP researchers to offer workshop on the applied value of systematic reviews and meta-analyses
Since the early days of the Centre for the Study of Learning and Performance, the centre has maintained a focus on systematic review methodologies, especially meta-analysis (a.k.a. quantitative synthesis), with members and dedicated staff members now possessing decades of experience from various research projects in collaboration with colleagues from the CSLP and international teams, as well as involving graduate students and consulting on their thesis projects. Register now through EventBrite.
On January 30, 2025, we will hear from several CSLP members as they outline the basic methodology of systematic reviews and meta-analyses and present findings from recent and ongoing work. At the Systematic sense-making: Understanding the applied value of systematic reviews and meta-analyses workshop, participants will explain how they have used various review types (meta-analysis, systematic review, scoping review) across a variety of subject areas. This workshop will bring attention to the rationale behind systematic reviews and meta-analyses and the applied value of these categories of research synthesis and outline the key steps of implementing meta-analytical research, emphasizing how they could affect methodological quality.
Systematic reviews produce high-impact publications that aim to provide the ‘big picture’ on a specific theme and thus guide related policymaking, operational practices, and future research. Collectively, the systematic reviews and meta-analyses published during the last two decades by the CSLP Systematic Review Team have collected over 12,000 citations on Google Scholar.
This presentation will be of interest to researchers and students looking to learn more about systematic review methodologies and how they might incorporate them into their own research programs.
About the Speakers & Presentations
Richard Schmid (Department of Education, Concordia University), Robert Bernard (Department of Education, Concordia University) and Eugene Borokhovski (Affiliate Associate Professor, Department of Education, Concordia University) on the comparative effectiveness of online, blended learning and flipped classroom interventions in post-secondary education. Presenters will use an array of meta-analyses conducted from 2004 to 2023, to summarize major research findings in the field of distance education and blended learning.
Éric Dion (Département d'éducation et formation spécialisées, UQAM) on the strengths, limitations and applied potential of the best studies on effective regular classroom math instruction at the elementary level.
Ghayda Hassan (Département de psychologie, Université du Québec à Montréal), Sebastien Alarie-Brouillette (Faculté des arts et des sciences - École de criminology, Université de Montréal), and Wynnpaul Verala (DAN School of Drama and Music, Queen’s University) on effective de-radicalization programs and policies. The session will provide an overview of the production of guidelines for practice. It will focus on the different steps involved in the process including systematic reviews and delphi process for generation of consensus based guidelines. We will then use a concrete example on prevention practices for PVE to show case the advantages of this multistep mixed process.
Des chercheur.e.s du CEAP proposent un atelier sur la valeur appliquée des revues systématiques et des méta-analyses
Depuis les débuts du Centre d'études sur l'apprentissage et la performance (CEAP), le centre s'est concentré sur les méthodologies d'examen systématique, en particulier la méta-analyse (ou synthèse quantitative), avec des membres et des employés dévoués qui possèdent maintenant des décennies d'expérience dans divers projets de recherche en collaboration avec des collègues du CEAP et des équipes internationales, ainsi qu'en impliquant des étudiants diplômés et en les conseillant sur leurs projets de thèse.
Le 30 janvier 2025, plusieurs membres du CEAP présenteront la méthodologie de base des revues systématiques et des méta-analyses, ainsi que les résultats de travaux récents et en cours. Lors de la conférence « Systematic sense-making : Understanding the applied value of systematic reviews and meta-analyses » (La prise de sens systématique : Comprendre la valeur appliquée des revues systématiques et des méta-analyses), les participant.e.s expliqueront comment ils ont utilisé différents types de revues (méta-analyse, revue systématique, revue de cadrage) dans divers domaines. Cet atelier attirera l'attention sur la raison d'être des revues systématiques et des méta-analyses et sur la valeur appliquée de ces catégories de synthèse de recherche. Il décrira les étapes clés de la mise en œuvre de la recherche méta-analytique, en insistant sur la manière dont elles peuvent affecter la qualité méthodologique.
Les revues systématiques sont des publications à fort impact qui visent à donner une vue d'ensemble d'un thème spécifique et à guider ainsi l'élaboration des politiques, les pratiques opérationnelles et les recherches futures. Collectivement, les revues systématiques et les méta-analyses publiées au cours des deux dernières décennies par l'équipe chargée des revues systématiques du CEAP ont recueilli plus de 12 000 citations sur Google Scholar.
Cette présentation intéressera les chercheur.e.s et les étudiant.e.s qui souhaitent en savoir plus sur les méthodologies d'examen systématique et sur la manière dont ils peuvent les intégrer dans leurs propres programmes de recherche.
À propos des conférenciers et des présentations
Richard Schmid (Département d'éducation, Université Concordia), Robert Bernard (Département d'éducation, Université Concordia) et Eugene Borokhovski (Professeur agrégé affilié, Département d'éducation, Université Concordia) sur l'efficacité comparative des interventions en ligne, de l'apprentissage mixte et de la classe inversée dans l'enseignement postsecondaire. Les présentateurs utiliseront une série de méta-analyses réalisées entre 2004 et 2023 pour résumer les principaux résultats de recherche dans le domaine de l'enseignement à distance et de l'apprentissage hybride.
Éric Dion (Département d'éducation et formation spécialisées, UQAM) sur les forces, les limites et le potentiel d'application des meilleures études sur l'enseignement efficace des mathématiques en classe ordinaire au niveau primaire.
Ghayda Hassan (Département de psychologie, Université du Québec à Montréal), Sébastien Alarie-Brouillette (Faculté des arts et des sciences - École de criminologie, Université de Montréal), et Wynnpaul Verala (DAN School of Drama and Music, Queen's University) sur l'efficacité des programmes et des politiques de déradicalisation. La session fournira une vue d'ensemble de la production de lignes directrices pour la pratique. Elle se concentrera sur les différentes étapes du processus, y compris les revues systématiques et le processus delphi pour la génération de lignes directrices basées sur le consensus. Nous utiliserons ensuite un exemple concret de pratiques de prévention pour la PVE afin de montrer les avantages de ce processus mixte en plusieurs étapes.