Skip to main content

Mitch McLarnon wraps up the WIPS x Concordia series at the CSLP


Mitchell McLarnon Mitchell McLarnon is an Assistant Professor in the Department of Education

On April 3, the Centre for the Study of Learning and Performance (CSLP) was pleased to host the final session of the Department of Education’s Works in Progress Sessions (WIPS x Concordia), capping off the initiative’s successful inaugural year. The series concluded with a compelling presentation by Dr. Mitch McLarnon, Associate Professor in Concordia’s Department of Education and a member of the CSLP.

Dr. McLarnon’s talk, titled “Composting, Zero Waste and Climate Action in Montreal Schools,” drew from his ongoing community-based research in environmental education. He explored how sustainability efforts in urban schools—particularly around waste reduction and climate action—intersect with broader questions of social and environmental justice. A central theme of the presentation focused on the challenge of engaging a wide range of stakeholders—students, teachers, administrators, and community members—who often bring divergent priorities and perspectives. Dr. McLarnon connected this challenge to his work in institutional ethnography, offering insights into how competing institutional structures can shape, and sometimes constrain, grassroots sustainability efforts.

The talk sparked a rich and engaging discussion among attendees, who included faculty, graduate students, and community members.

The CSLP was pleased to provide space for this important initiative. WIPS x Concordia has offered a collegial and informal setting for researchers to share work in progress and to exchange ideas across areas of expertise. The CSLP congratulates Dr. Casey Burkholder, series organizer, and all of this year’s presenters on a successful first year.

Mitch McLarnon clôt la première année de WIPS x Concordia au CEAP

Le 3 avril, le Centre d'études sur l'apprentissage et la performance (CEAP) a eu le plaisir d'accueillir la dernière séance de la série Works in Progress Sessions (WIPS x Concordia), organisée par le Département d’éducation. Cette année inaugurale s’est conclue par une présentation stimulante du Dr Mitch McLarnon, professeur au Département d’éducation de Concordia et membre du CEAP.

Intitulée « Compostage, zéro déchet et action climatique dans les écoles montréalaises », la présentation du Dr McLarnon s’inscrivait dans le cadre de ses recherches communautaires en éducation environnementale. Il y a exploré la manière dont les initiatives de durabilité en milieu scolaire — en particulier celles axées sur la réduction des déchets et l’action climatique — se relient aux enjeux plus larges de justice sociale et environnementale. Un thème central abordé était la difficulté de mobiliser une diversité d’acteur·trice·s — élèves, enseignant·e·s, directions d’école, membres de la communauté — souvent porteur·euse·s de priorités divergentes. Le Dr McLarnon a lié cette problématique à son travail en ethnographie institutionnelle, en soulignant comment les structures institutionnelles peuvent à la fois soutenir et freiner les efforts communautaires en matière de durabilité.

Sa présentation a suscité une discussion riche et engageante parmi les participant·e·s, composé·e·s de membres du corps professoral, d’étudiant·e·s diplômé·e·s et de membres de la communauté.

Bien que le CEAP n’ait pas été un commanditaire officiel de la série WIPS, le Centre est fier d’avoir offert son espace pour soutenir cette initiative. WIPS x Concordia a fourni un cadre convivial et informel permettant aux chercheur·e·s de partager leurs travaux en cours et de favoriser les échanges interdisciplinaires. Le CEAP félicite la Dre Casey Burkholder, organisatrice de la série, ainsi que tou·te·s les intervenant·e·s pour cette première année réussie.



Back to top

© Concordia University