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New Research Brief: French and English Universities in Quebec - Is it really a zero-sum game?


Le français suivra.

Our latest research brief, "French and English Universities in Quebec: Is it really a zero-sum game?" addresses claims about the "overfunding" of English-language universities and aims to demystify potential sources of confusion with research-based clarification.

Some key findings:

  • International students - The Quebec government provides the same amount per international student to both English- and French-language universities; the extra money comes directly from students.
  • Infrastructure - English-language university campuses are in greater need of repair than most French-language institutions; recent increases in infrastructure funding for English-language universities follow years of under-funding.
  • Out-of-province students - According to many researchers, the planned increase in tuition fees for out-of-province students at English-language universities will not solve the $1.25 billion underfunding of Quebec's university system. What's more, there are better ways to promote French.

The Research Brief Series is a collection of briefs on various topics concerning Quebec's English-speaking community.

Read the brief here.

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Notre résumé de recherche, intitulé « Financement des universités francophones et anglophones au Québec : S’agit-il vraiment d’un jeu à somme nulle ? » aborde les affirmations sur le « surfinancement » des universités anglophones, clarifie les sources potentielles de confusion et fournit des éclaircissements basés sur la recherche.

Voici nos principales conclusions :

  • Étudiants étrangers – Le gouvernement du Québec fournit le même montant par étudiant étranger aux universités francophones et anglophones; l'argent supplémentaire provient directement des étudiants.
  • Infrastructures – Les campus des universités anglophones ont un plus grand besoin de réparations que la plupart des établissements francophones ; les récentes augmentations des crédits alloués aux infrastructures du côté anglophone font suite à des années de sous-financement.
  • Étudiants hors province – Selon plusieurs chercheurs, l'augmentation prévue des frais de scolarité pour les étudiants hors province dans les universités de langue anglaise ne résoudra pas le sous-financement de 1,25 milliard de dollars du réseau universitaire québécois. De plus, il existe des meilleurs moyens de promouvoir le français.

La série de résumés de recherche de QUESCREN est une collection de documents sur divers sujets concernant la communauté d'expression anglaise du Québec.

Consultez le document.




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