Dancing manifesting gardens
Finissage and dance performances in celebration of the 2025 Undergraduate Student Exhibition
20 février, 2025, 16h à 19h

Description de l'événement
La Galerie FOFA est heureuse de vous inviter à la finalisation de l'exposition annuelle des étudiant.e.s de premier cycle, embodied urgencies ! Rejoignez-nous pour une visite guidée avec la commissaire María Escalona et Laurence Poirier, coordinatrice de diffusion de la FOFA, à 16 heures, suivie d'une série de performances de danse contemporaine à 17 heures.
Les performances en direct comprendront des œuvres de Heather Anderson & Laura Borello Bellemare, Léa Bonenfant & Sage Fabre-Dimsdale, Anne-Marie Latulippe et Aly Turgeon.
Des collations et des rafraîchissements seront disponibles, et toustes sont les bienvenu.e.s !
Le lieu est accessible aux personnes en fauteuil roulant.
À propos des performances de dance
Danser manifester des jardins
Performance par les étudiant·e·s du Cours 303 A – Scénographie et autres conditions spatiales dans la danse enseigné par la professeure Lília Mestre.
Ce cours se concentre sur l'interaction de la danse avec divers environnements spécifiques, tels que la Galerie FOFA, les espaces publics du campus et la Bibliothèque Webster, afin de questionner, analyser et remettre en cause les pratiques chorégraphiques en dehors de la « boîte noire » conventionnelle et leur interaction directe avec le public. À travers cette approche, le cours met l'accent sur la création collective, la dimension vécue, ainsi que sur les perspectives féministes et décoloniales comme éléments essentiels de l'art contemporain. Il envisage la chorégraphie comme une pratique sociale et inclusive ; qui favorise la prise de conscience, les réponses informées et le pouvoir de l'imagination.
Les étudiant·e·s de deuxième année du département de danse contemporaine, ainsi que des étudiant·e·s d'autres départements ayant choisi ce cours en tant qu'option, ont passé les cinq dernières semaines à s'engager avec l'exposition annuelle des étudiant·e·s de premier cycle (USE 2025), en explorant le concept de manifester des jardins et l'environnement de la Galerie FOFA.
Dans le cadre de l’exposition, les étudiant·e·s ont réagi aux œuvres exposées dans manifester des jardins par un mélange d'exercices chorégraphiques collectifs et individuels, de lectures théoriques et de discussions. Iels ont abordé des thèmes tels que la pratique incarnée versus la pratique matérielle — avec une réflexion sur les conditions de travail spécifiques qu'elles impliquent — les relations avec le public, l'exploration de la proximité et de la visibilité, et ce que les médiations technologiques suscitent dans nos interactions avec les espaces d'exposition.
Chaque étudiant·e a échangé avec les œuvres de manière unique, choisissant une seule pièce comme point de départ pour un thème ayant une signification personnelle. Iels ont créé des propositions chorégraphiques et développé un langage du mouvement comme réponses incarnées à ces œuvres. Ces idées initiales ont évolué en pratiques collectives partagées avec l'ensemble du groupe, pour revenir ensuite à des propositions individuelles de nouveau. Ce va-et-vient entre une pratique individuelle et collective visait à ouvrir des possibilités pour cultiver la différence au sein du collectif — une différence partagée à travers l'acte de pratiquer ensemble et d'apprendre les un·e·s des autres.
Reflétant l'intention de l’exposition d'utiliser le jardin comme métaphore, ces chorégraphies embrassent l'exposition collective comme un espace pour la coexistence de diverses approches, techniques et langages chorégraphiques. La combinaison de ces expressions, à la fois matérielles et immatérielles, reflète le désir de créer, à partir de ces différences, un écosystème durable, sain et nourrissant pour ldes « futurités et liberté(s) prospères », comme l'écrit María Escalona de Abreu.
Nous souhaitons remercier l’équipe de la Galerie FOFA et María Escalona de Abreu pour leur soutien à un environnement nourrissant et critique qui permet aux pratiques, expérimentations et apprentissages des étudiant.e.s de se développer dans un cadre professionnel.
À propos des danseur.euse.s
Heather Anderson (she/they) is a dancer, poet, and daydreamer. Their work looks at dance as speculative fiction; a shapeshifting and time-traveling practice that supports critical somatic investigation into living a deeper, wider, and more complex relationality. Currently pursuing their BFA in contemporary dance at Concordia university, they were one of 2023’s nominated undergraduate fellows for LePARC (Performance Arts Research Cluster) at the Milieux Institute for Arts. Heather’s current research involves working with plastic-as-kin and as site for embodied grief practices and stories.
Laura Borello Bellemare (elle/she/they) is a movement artist, both as a performer and choreographer. In addition to their training in contemporary dance, Laura likes to play outside, to bike around, to cut & glue, to write, and to juggle, among other things. In past years, she has engaged with several collaborative dance and interdisciplinary creation projects. Interested in the strength of art as a tool for building communities and for being together, Laura co-directs the collective event très bonne idée, which rethinks spaces of meeting and sharing for movement artists, outside traditional venues. Laura is currently completing a BFA in dance at Concordia University (2019-) and has recently been working on ideas surrounding themes of familiarity, home, and our relationship with territory.
Léa Bonenfant is a Montréal based artist exploring the realms of choreography, contemporary dance, the art of drag, singing,costume and accessory design. Being non-binary, their artistic approach delves into subjects of marginality, consent culture, questioning performativity, care culture (both individual and collective) and the valourization of our body archive through the ideas of radical softness. Having completed a DEC in dance at Cégep de Saint-Laurent, they plan to complete their BFA in Contemporary Dance at Concordia University in spring 2024. Modern dance, gymnastics, cheerleading, piano, choir and sewing have also built their artistic background. Their creative processes develop environments where people can collaborate and feel safe to be profoundly authentic with themselves and others through dance and ideas. They are profoundly committed to developing community support systems through art and with the body.
My name is Sage Fabre-Dimsdale, I’m an Indigenous artist of Dehcho Dene and mixed European descent. Originally from the Northwest Territory, now living in Tiohtià:ke/Montréal, I come from a background in breakdancing and contemporary dance, as well as working through mixed media and collage work. Dance is the space for centering all focus to the present moment in a ritualistic act of risk taking and self-expression. The blending of the conscious and subconscious leads the senses into the unknown, letting the imagination make use of the physical body’s capabilities. This practice gives openings for new sensibilities to exist and inform my decision making, which is integral to my overall understanding of the world around me. My work is a reflection of my experience as a post-colonial Indigenous person in an urban environment, distanced from my communities and reminded of the cost of the systems we exist in today. My existence is a statement, and I create with appreciation for those who came before me. I seek to find connections through art and storytelling, provide a sense of community to those feeling out of place, and share the spaces of my imagination with others.
Montréal-born and based, Anne-Marie Latulippe was introduced to movement through Martial Arts, but quickly branched off to dancing during her childhood in the 1990’s. After studying social sciences and travelling for many years, Anne-Marie pursued her dream to study dancing in 2016 at CÉGEP de Saint-Laurent, and graduated in 2019. She is currently at Concordia University in her 3rd year in the Contemporary Dancing Major. As a Roller Derby athlete known as “Steel Toes” she has recently collaborated with the Musée d’Art Contemporain de Joliette in 2023, as part of a travelling performance experiment that used VR technology initiated by sound artist Lauren Tortil, and which involved roller-skating through the streets of Joliette, while playing Lauren’s composition on a speaker.
Aly Turgeon (he/they) is a queer, interdisciplinary dance artist from amiskwacîwâskahikan (Edmonton, AB), currently based in Tiohtià:ke (Montréal, QC). Aly is a contemporary dance student at Concordia University, where he has focused on deepening his approach to the generation and staging of choreographic work. Their work mainly investigates questions of humanity and language, centres queer identity and experience, and exposes the complexities within community and interpersonal relationships. Aly is passionately invested in the intersections that exist between visual art mediums and performance art. His process involves prompt/free writing and drawing, collage, graphic design, installation, and multimedia animation. Aly’s recent dance film, PERMISSIONTODREAM? was presented in July 2023 as part of the REELING: Dance on Screen Festival at Mile Zero Dance (Edmonton). He will be debuting a collaborative choreographic work in the Art Matters Festival (Montréal) in March of 2024.