On Thursday, February 23rd, 2023, the Centre for the Study of Learning and Performance (CSLP) welcomes Dr. Trevor Norris of Brock University to discuss the implications, both pedagogical and political, of discourse that positions students as consumers.
What are the political and pedagogical implications of this shift? Norris will begin by articulating some of the key features of consumerism and then consider its impact on education, as well as the tension between consumer and citizen and the distinction between education as/for a public good versus as/for private gain, leading to a discussion of the notion of ‘Me, Inc.’: an instrumental and privatized conception of education as self-branding that redirects peoples’ attention from political issues to personal gain and consumption.
Explanation of this phenomenon is provided through a discussion of economistic approaches to education, such as the creation of human capital and the commodification of knowledge. Norris will then explore how the promotion of critical thinking is compromised as a result and conclude by suggesting that consumerism undermines how education involves risk and unpredictability, in the sense that we don't always know what we're getting into or how we will be impacted, whereas consumerism promotes the assumption that education should be easy and palatable and not involve suffering or adversity.
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Trevor Norris is Associate Professor of Educational Foundations where he teaches courses in Philosophy of Education, Democracy and Education, and Social and Political Context of Education. He is the author of several books including "Consuming Schools: Commercialism and the End of Politics" and "Questioning the Classroom: Perspectives on Canadian Education", and holds a SSHRC Insight Grant titled "Education, Democracy and the Public Good". His recent research examines the impact of the discourse of consumerism on education, particularly the notion of student as consumer".
Les étudiant.e.s traité.e.s comme des "consommateur.rice.s" ? Trevor Norris se joint à la série de conférences pour discuter
Le jeudi 23 février 2023, le Centre d'étude de l'apprentissage et de la performance (CEAP) accueille le Dr Trevor Norris de l'Université Brock pour discuter des implications, tant pédagogiques que politiques, d'un discours qui positionne les étudiant.e.s comme des consommateur.rice.s.
Quelles sont les implications politiques et pédagogiques de ce changement ? M. Norris commencera par définir certaines des principales caractéristiques du consumérisme, puis examinera son impact sur l'éducation, ainsi que la tension entre le consommateur.rice et le citoyen.ne et la distinction entre l'éducation en tant que bien public et l'éducation en tant que profit privé, avant d'aborder la notion de "Me, Inc." : une conception instrumentale et privatisée de l'éducation en tant que marque personnelle qui détourne l'attention des gens des questions politiques vers le profit personnel et la consommation.
L'explication de ce phénomène passe par une discussion des approches économistes de l'éducation, telles que la création de capital humain et la marchandisation des connaissances. Trevor Norris examinera ensuite comment la promotion de la pensée critique est compromise en conséquence et conclura en suggérant que le consumérisme sape la manière dont l'éducation implique le risque et l'imprévisibilité, dans le sens où nous ne savons pas toujours dans quoi nous nous engageons ou comment nous serons affectés, alors que le consumérisme promeut l'hypothèse que l'éducation devrait être facile et agréable et ne pas impliquer la souffrance ou l'adversité.
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Trevor Norris est professeur associé des fondements de l'éducation où il donne des cours de philosophie de l'éducation, de démocratie et d'éducation, et de contexte social et politique de l'éducation. Il est l'auteur de plusieurs ouvrages, dont "Consuming Schools : Commercialism and the End of Politics" et "Questioning the Classroom : Perspectives on Canadian Education", et est titulaire d'une subvention de recherche du CRSH intitulée "Education, Democracy and the Public Good". Ses recherches récentes portent sur l'impact du discours du consumérisme sur l'éducation, en particulier sur la notion d'étudiant en tant que consommateur.