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The Innovative Social Pedagogy project releases its third and final policy brief


The third Policy Brief from the Innovative Social Pedagogy (ISP) project spearheaded by Vivek Venkatesh has been released, in the form of an interactive series of blog postings about the role of community coordinators in building social resilience via the arts in marginalized communities.

The ePub was organized by Veronica Mockler (the CSLP’s Artist-in-Residence), and was written in collaboration with RAs Ashley Montgomery and Rawda Harb, and may be downloaded here (please note that you may need to download Adobe Digital Editions to view the ePub document).

ISP is an initiative of Project SOMEONE that aims to promote critical digital literacy, empower marginalized communities, and reduce gender and racial biases through evidence-based principles in social pedagogy.

The project previously published two other Policy Briefs, one on gender-based killings of women and girls in Quebec well as a book chapter on Islamophobia in Quebec and Canadian media. An ongoing podcast hosted by Concordia 2023 Public Scholar Dalia Elsayed is also a product of this dynamic project. For a full account of the outputs from the project, please consult the Project Someone website.

About ISP

The Innovative Social Pedagogy* to Empower Indigenous Communities, Reduce Gender, and Racial Biases project is funded by Employment and Social Development Canada (ESDC). The project took place over 3 locations, Montreal, Chicoutimi, and Edmonton and over the span of 3 years. Project Someone (Concordia University, Montreal), the University of Alberta and The Université du Québec à Chicoutimi, along with community partners, co-created, adapted and evaluated four distinct types of interventions. These are interactive workshops, documentaries and multimedia, online courses, and policy briefs.

*Social pedagogy refers to the inclusive and reflexive co-creation of interventions and strategies to better magnify the voices of marginalized communities that have been undermined due to systemic discrimination that accompany hierarchies of knowledge and power.

The project was aligned with the UN 2030 Sustainable Development Goals (SDGs) concerning quality education, equality, gender, partnerships and establishment of strong institutions that promote peace and justice.

  • SDG 4 (quality education): eliminate all discrimination in education;
  • SDG 5 (gender equality): end discrimination against women and girls; ensure full participation in leadership and decision-making;
  • SDG 10 (reduced inequality): ensure equal opportunities and end discrimination;
  • SDG 16 (peace, justice & strong institutions): reduce violence everywhere; promote and enforce non-discriminatory laws and policies; and
  • SDG 17 (partnerships): target encourage effective partnerships.

Publication du rapport de synthèse du projet de pédagogie sociale innovante

La troisième note politique du projet Pédagogie sociale innovante (PSI) dirigé par Vivek Venkatesh a été publié sous la forme d'une série interactive de billets de blog qui reflètent les progrès et les réalisations. L'ePub, organisé par Veronica Mockler (artiste en résidence au CSLP) et rédigé par Ashley Montgomery et Rawda Harb, peut être téléchargé ici (veuillez noter que vous devrez peut-être télécharger Adobe Digital Editions pour visualiser le document ePub).

Le PSI est une initiative organisée par le projet SOMEONE qui vise à promouvoir une culture numérique critique, à renforcer les communautés marginalisées et à réduire les préjugés sexistes et raciaux grâce à des principes de pédagogie sociale fondés sur des données probantes.

Le projet a déjà publié un document d'orientation sur les meurtres sexistes de femmes et de filles au Québec, ainsi qu'un chapitre de livre sur l'islamophobie dans les médias québécois et canadiens. Un balado animé par Dalia Elsayed, chercheuse publique de Concordia 2023, est également le fruit de ce projet dynamique. Pour un compte rendu complet des résultats du projet, veuillez consulter le site Web du projet Someone.

À propos du PSI

Le projet Pédagogie sociale innovante* pour redonner du pouvoir aux communautés autochtones et réduire les biais associés au genre et à la race est financé par Emploi et Développement Social Canada (ESDC). Le projet s'est déroulé sur trois sites, à savoir Montréal, Chicoutimi et Edmonton, sur une période de trois ans. Le projet Someone (Université Concordia, Montréal), l’Université de l’Alberta et l’Université du Québec à Chicoutimi, ainsi que des partenaires communautaires, vont co-créer, adapter et évaluer quatre types d’interventions distinctes. Il s’agit d’ateliers interactifs, de documentaires et de multimédias, de cours en ligne et de notes de politique.

*La pédagogie sociale fait référence à la co-création inclusive et réflexive d’interventions et de stratégies visant à mieux faire entendre les voix des communautés marginalisées qui ont été minées par la discrimination systémique qui accompagne les hiérarchies de savoir et de pouvoir.

Le projet était aligné sur les Objectifs de développement durable (ODD) de l’ONU 2030 concernant l’éducation de qualité, l’égalité, le genre, les partenariats et l’établissement d’institutions fortes qui favorisent la paix et la justice.

  • ODD 4 (éducation de qualité) : éliminer toute discrimination dans l’éducation ;
  • ODD 5 (égalité des sexes) : mettre fin à la discrimination à l’égard des femmes et des filles ; assurer la pleine participation aux postes de direction et de décision ;
  • ODD 10 (réduction des inégalités) : assurer l’égalité des chances et mettre fin à la discrimination;
  • ODD 16 (paix, justice et institutions fortes) : réduire la violence partout; promouvoir et appliquer des lois et des politiques non discriminatoires; et
  • ODD 17 (partenariats) : encourager les partenariats efficaces.



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