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New research brief explores income disparities between Quebec's English speakers and Francophones over time


(EN/FR) Explore our latest research brief examining income disparities between English speakers and Francophones in Quebec from the early 20th century to today.

Key findings include:

• In the early 20th century, a tiny Anglo-Protestant Montreal elite held a disproportionate share of Canada’s wealth, skewing the statistics to give a false impression that Anglophones, as a group, were wealthy—most weren’t.

• Quebec’s 1943 implementation of compulsory education for children aged 6-14 was a turning point in closing the income gap, as Francophones had traditionally had fewer years of schooling.

• Since the 1980s, the positive impact of bilingualism on income has been greater for mother-tongue Francophones than Anglophones.

• Census data since 2006 show that Francophones now earn higher median wages than English speakers, regardless of gender.

Read the brief.

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Découvrez notre dernier résumé de recherche sur les disparités de revenus entre les anglophones et les francophones au Québec du début du 20e siècle à aujourd'hui. Les principales conclusions sont les suivantes :

- Au début du XXe siècle, une petite élite anglo-protestante montréalaise détenait une part disproportionnée de la richesse du Canada. Cela a altéré les statistiques et donné l'impression que les anglophones étaient riches, alors que ce n'était pas le cas pour la majorité d'entre eux.

- En 1943, le Québec a rendu l'enseignement obligatoire pour les enfants de 6 à 14 ans, marquant un point tournant dans la réduction de l'écart de revenus, les francophones ayant traditionnellement moins d'années de scolarisation.

- Depuis les années 1980, l'impact positif du bilinguisme sur le revenu a été plus important pour les francophones que pour les anglophones.

- Les données du recensement recueillies depuis 2006 montrent que les francophones gagnent des salaires médians plus élevés que les anglophones, quel que soit leur sexe.

Pour en savoir plus, cliquez ici.




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