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New research brief explores income disparities between Quebec's English speakers and Francophones over time
(EN/FR) Explore our latest research brief examining income disparities between English speakers and Francophones in Quebec from the early 20th century to today.
Key findings include:
• In the early 20th century, a tiny Anglo-Protestant Montreal elite held a disproportionate share of Canada’s wealth, skewing the statistics to give a false impression that Anglophones, as a group, were wealthy—most weren’t.
• Quebec’s 1943 implementation of compulsory education for children aged 6-14 was a turning point in closing the income gap, as Francophones had traditionally had fewer years of schooling.
• Since the 1980s, the positive impact of bilingualism on income has been greater for mother-tongue Francophones than Anglophones.
• Census data since 2006 show that Francophones now earn higher median wages than English speakers, regardless of gender.
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Découvrez notre dernier résumé de recherche sur les disparités de revenus entre les anglophones et les francophones au Québec du début du 20e siècle à aujourd'hui. Les principales conclusions sont les suivantes :
- Au début du XXe siècle, une petite élite anglo-protestante montréalaise détenait une part disproportionnée de la richesse du Canada. Cela a altéré les statistiques et donné l'impression que les anglophones étaient riches, alors que ce n'était pas le cas pour la majorité d'entre eux.
- En 1943, le Québec a rendu l'enseignement obligatoire pour les enfants de 6 à 14 ans, marquant un point tournant dans la réduction de l'écart de revenus, les francophones ayant traditionnellement moins d'années de scolarisation.
- Depuis les années 1980, l'impact positif du bilinguisme sur le revenu a été plus important pour les francophones que pour les anglophones.
- Les données du recensement recueillies depuis 2006 montrent que les francophones gagnent des salaires médians plus élevés que les anglophones, quel que soit leur sexe.
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