PROJECT WEBSITES
Envisioning Virtual Exhibitions is a collection of texts and videos that emerged from a graduate seminar in curatorial practice, a pilot teaching project designed and led by Dr. Loren Lerner, a professor of Art History at Concordia University in Montreal. Conducted in the fall of 2012, Envisioning Virtual Exhibitions was the first of a series of seminars based on the CCCA Canadian Art Database, an open access digital collection of contemporary Canadian art, to be known as the CCCA Academy.
Le recueil de textes et de vidéos Envisioning Virtual Exhibitions (« imaginer des expositions virtuelles ») découle d’un séminaire d’études supérieures sur les pratiques de conservation présenté à l’automne 2012 par Loren Lerner, professeure d’histoire de l’art à l’Université Concordia, à Montréal. Conçu dans le cadre d’un projet pédagogique pilote, ce cours était le premier d’un cycle inspiré de la base de données sur l’art canadien du Centre de l’art contemporain canadien (CACC) et nommé Académie CACC. L’accès à la collection numérique d’art contemporain canadien du CACC est libre.
Global Engagements in Contemporary Canadian Art: Thirty-Nine Exhibition Essays and Fifty-Five Artists is the second project conducted under the banner of the CCCA Academy and the first e-publication of the Gail and Stephen A. Jarislowsky Institute for Studies in Canadian Art, Faculty of Fine Arts, Concordia University. The curatorial essays collected here contribute to the discourse on global art from a Canadian perspective. The writings are based on research conducted by graduate students in Concordia's Department of Art History in 2012 for the seminar Envisioning Virtual Exhibitions. In contrast to the website that inaugurated the CCCA Academy in 2012, the 2013 curatorial project was to create an on-line catalogue of virtual exhibitions.
Deuxième projet chapeauté par l'Académie du Centre de l'art contemporain canadien (CACC), Art contemporain canadien et mobilisation universelle : trente-neuf textes d'exposition; cinquante-cinq artistes / Global Engagements in Contemporary Canadian Art: Thirty-Nine Exhibition Essays and Fifty-Five Artists constitue par ailleurs la première publication électronique de l'Institut de recherche en art canadien Gail-et-Stephen-A.-Jarislowsky, établissement associé à la Faculté des beaux-arts de l'Université Concordia. Les textes de conservation réunis ici contribuent à étoffer le discours sur l'art planétaire - ne serait-ce qu'en l'appréhendant dans une perspective canadienne. Du reste, ces écrits se fondent sur des travaux effectués en 2012 par des étudiants des cycles supérieurs du Département d'histoire de l'art de Concordia, dans le cadre du séminaire Envisioning Virtual Exhibitions (" imaginer des expositions virtuelles "). Transcendant le site Web consacré à l'inauguration de l'Académie du CACC en 2012, le projet d'exposition de 2013 visait la création d'un cybercatalogue d'expositions virtuelles.
Students in the undergraduate seminar Rethinking Visual Narration: Myths, Religious Stories, Fairy Tales, Legends and Other Collective Beliefs and Accounts in Contemporary Canadian Art, led by Dr. Loren Lerner, Professor in the Department of Art History at Concordia University, in the fall of 2016 have composed original critical essays on selected artworks in the CCCA Canadian Art Database that harness the powerful resonance of collective narratives to address a variety of themes.
À l’automne 2016, les étudiantes et étudiants du séminaire de premier cycle Rethinking Visual Narration: Myths, Religious Stories, Fairy Tales, Legends and Other Collective Beliefs and Accounts in Contemporary Canadian Art (« repenser la narration visuelle : mythes, récits religieux, contes de fées, légendes et autres croyances et histoires collectives dans l’art contemporain canadien »), donné par la professeure au Département d’histoire de l’art de l’Université Concordia Loren Lerner, ont composé des essais critiques originaux sur des œuvres de la base de données sur l’art canadien du CACC. Les œuvres choisies exploitent la puissante résonance des récits collectifs dans le traitement de divers thèmes.
Funded by a grant from the Social Sciences and Humanities Research Council of Canada, the objectives of this project are to comprehensively document the works of Quebec artist Paul-Émile Borduas and to make this information easily available to scholars, collectors and the interested public through an innovative tool that combines the extensive research of theCatalogue raisonné with the flexibility and accessibility of the Internet.
Financé par une subvention du Conseil de recherches en sciences humaines du Canada, ce projet a comme objectif de documenter de façon complète les œuvres de l’artiste québécois Paul-Émile Borduas et de rendre ces renseignements accessibles aux chercheurs, aux collectionneurs et au grand public grâce à un outil novateur qui propose les importantes recherches du Catalogue raisonné et la flexibilité et l’accessibilité d’Internet.
Picturing Children and Youth: A Canadian Perspective examines pictures, artefacts, and the spaces and places of the young person. A key focus is the imagery created by artists practicing in all forms of media, ranging from painting and drawing to photography and film. The website is the product of two undergraduate courses in the Faculty of Fine Arts, Concordia University, offered in the Fall term, 2010: Picturing Children taught by Loren Lerner, professor, Art History, and Boy/Girl Culture, taught by Marisa Portolese, professor, Photography. Our hope is that this website will encourage further critical analyses and creative activity relating to children and youth. Two premises guided this study and creative production of images. The first holds that the concept of youth is a historically changeable social construction that can inform our learning about actual children. The second is not to interpret these representations simply as illustrations of a verifiable external reality. Making images presupposes the visual inventiveness that characterizes the agency of the creator.
The Maritime Art Association website presents the first available history of the association and deals specifically with the decade following its formation in 1935. The website provides a detailed record of the activities of the MAA, its exhibition programme and its other projects that served to identify the art community in the Maritime Provinces from the mid 1930s to the mid 1940s. The textual information is supported by illustrations of documents, letters and similar archival materials that help tell the story of the MAA.
Le site Internet dédié à la Maritime Art Association présente la première histoire disponible de cette association et porte spécifiquement sur la décennie suivant sa formation en 1935. Le site offre un dossier détaillé des activités du MAA, son programme d’exposition et ses autres projets qui ont servi à faire connaître la communauté artistique des provinces maritimes du milieu des années 30 à celles des années 40. L’information textuelle est soutenue par la reproduction de documents, de lettres et de documents d’archives qui aide à comprendre l’histoire de la MAA.
The city of Montreal is a palimpsest, a series of surfaces upon which various actors, communities and organizations have left their trace in the form of the built environment. What is the nature of the relationship between a city, its memories and communities, and its ongoing transformation? In the context of a graduate seminar in the Department of Art History, Concordia University, and several public conferences, students in architectural history have chosen distinct sites in Montreal to explore these questions. Using site visits, archival resources and visual culture, contributors to Montreal as Palimpsest explored their chosen sites as cultural landscapes, reading them for their investment in specific pasts, and revealing the traces of their polyphonic histories. The essays that are found on this site, written over a period of three years, are intended to be public, scholarly resources, available to anyone who wishes to learn more about Montreal's architectural and urban histories.
La ville de Montréal est un palimpseste, une superposition de couches sur lesquelles les différents acteurs, les communautés et les institutions, ont laissé leurs traces dans l’environnement bâti. Quelle est la nature de la relation entre la ville, ses souvenirs et ses communautés dans le processus de sa transformation? Pour répondre à ce questionnement, les sites spécifiques ont été choisis à travers la ville par les diplômés en histoire de l’architecture, dans le cadre d'un séminaire de deuxième cycle (Département de l'histoire de l'art, l'Université Concordia) et plusieurs conférences publiques. La visite des sites, les ressources archivistiques et la culture visuelle disponible ont permis aux participants de Montréal comme Palimpseste de considérer leur site en tant que paysage culturel afin d’analyser un moment précis du passé et d’en révéler les traces de l’histoire polyphonique. Écrits sur une période de trois ans, les essais trouvés sur ce site sont disponibles à quiconque souhaite en apprendre davantage à propos des histoires architecturales et urbaines de Montréal.
Jazz music provides an analogy for explaining modern and contemporary art, by using musical expressions such as distinctive tone colours, energizing and syncopated rhythms, pitch variations, pattern and improvisation. This exhibition and accompanying symposium features Canadian artists Sam Borenstein, Graham Coughtry, Jacques de Tonnancour, Yves Gaucher, Betty Goodwin, John Heward, Harold Klunder, Guido Molinari, Michael Snow, Sylvia Safdie and Joyce Wieland, whose works explicitly evoke associations with jazz. Whether it is through their experiences as jazz musicians, their love for music, or the jazz-like spontaneity communicated in their paintings, this art from the 1960s to the present day can be considered in musical terms. The exhibition is an initiative of Concordia University's art history graduate students, working in partnership with the FOFA Gallery, the Gail and Stephen A. Jarislowsky Institute for Studies in Canadian Art, the Concordia University Archives and the Leonard and Bina Ellen Art Gallery. Most of the works for this exhibition were selected from the latter's collection. This exhibition and symposium were the results of a M.A. graduate seminar in Museum Practice taught by Loren Lerner in Fall 2007. The students defined the exhibition theme, selected the works, and handled different aspects of the exhibition, including: the design of the exhibition space; the preparation of the panel texts; the writing and presentation of the symposium papers; the development of the website; and the organization of an educational program to accompany the exhibition.
L'art moderne et contemporain peut être appréhendé par analogie avec la musique jazz, à laquelle il emprunte des concepts tels les timbres caractéristiques, les rythmes vifs et syncopés, les variations de ton, les thèmes et l'improvisation. L'exposition met en vedette les artistes canadiens Sam Borenstein, Graham Coughtry, Jacques de Tonnancour, Yves Gaucher, Betty Goodwin, John Heward, Harold Klunder, Guido Molinari, Michael Snow, Sylvia Safdie et Joyce Wieland, dont les oeuvres comportent des affinités évidentes avec le jazz. Que ce soit à titre de musiciens, de mélomanes, ou par la spontanéité typique du jazz qu'ils communiquent à leurs œuvres visuelles, ils permettent une lecture musicale de l'art moderne et contemporain exprimé depuis les années 60. L'exposition est une initiative des étudiants de deuxième cycle en histoire de l'art de l'Université Concordia, en partenariat avec la galerie FOFA, l'Institut de recherche en art canadien Gail et Stephen A. Jarislowsky, le Service des archives de l'Université Concordia et la Galerie Leonard et Bina Ellen, qui a prêté la plupart des oeuvres présentées. Les organisateurs de l'exposition encouragent les visiteurs à vivre une expérience multisensorielle d'appréciation de l'art visuel, en suivant les correspondances qui lient l'image à la musique jazz.
Every day, over one million people in Montréal ride the métro, a process that orients our experience of the city. By associating artwork to particular métro stops, this exhibition points to the historical conditions of their production and presentation, as well as to locations of special significance in the lives of the artists concerned. Plotting key moments in the history of non-figurative painting and its legacy, Métro Borduas contextualizes the work socially and politically. In many cases, the details of this history predate the construction of the métro in 1966. It is thus a narrative that will serve metaphorically as a kind of temporal sediment upon which the city's cultural “tracks” were laid.
Tous les jours, plus d'un million de personnes utilisent le métro, ce qui influence leur expérience de la ville. En associant différentes œuvres à des stations de métro, l'exposition souligne les conditions historiques de leur production et de leur présentation, ainsi que les lieux qui ont marqué la vie des artistes. En retraçant les moments-clés de l'histoire de la peinture non-figurative et de son héritage, Métro Borduas place les œuvres dans un contexte social et politique. Dans plusieurs cas, les détails de cette histoire sont antérieurs à la construction du métro en 1966. Cette narration servira donc, métaphoriquement, de sédiment temporel sur lequel se poseront les « rails » culturels de la ville.
"Canadian Art Documents" is a virtual anthology of selected print materials and archives that focus on the production and distribution of Canadian art. It is designed to give students privileged access to primary sources of creative and academic history in Canada. The material presented covers the wide range of artistic documents produced between the end of the 19th century and the middle of the 20th century. More than a simple bibliographic database, "Canadian Art Documents" makes rare and hard to find documents accessible directly on the Internet. Each record in this growing anthology includes a digital reproduction of an archival document, as well as full bibliographic information and an abstract.
« Canadian Art Documents » est une anthologie virtuelle de documents imprimés et d’archives choisis qui portent sur la production et la distribution de l’art canadien. Elle est conçue afin de donner aux étudiants un accès privilégié aux sources primaires d’histoire créative et académique au Canada. Le matériel présenté couvre la vaste gamme de documents artistiques produits entre la fin du XIXe siècle et le milieu du XXe. Plus qu’une simple banque de données bibliographiques, « Canadian Art Documents » rend accessible des documents rares et difficiles à trouver, et ce, directement sur Internet. Chaque fiche de cette anthologie sans cesse grandissante comprend la reproduction numérisée d’un document d’archive, ainsi que des renseignements bibliographiques complets et un résumé.