Dr. Florent Michelot, PhD
Pronouns: he/him
- Full-Time Faculty, Education
Are you the profile owner?
Sign in to editResearch areas: Postsecondary education; Critical thinking; Information, digital and media literacy; Artificial intelligence in education; 21st century skills; Distance learning; Educational technologies; Digital education
Contact information
Biography
Français
Florent Michelot est professeur adjoint en technologies éducatives à l’Université Concordia depuis 2024 et professeur associé à l’Université de Moncton. Auparavant, il a exercé comme conseiller pédagogique à l’Université de Montréal et a été professeur à l’Université de Moncton, campus de Shippagan (Nouveau-Brunswick).
Diplômé en droit et en sciences politiques, il a également obtenu un doctorat en andragogie à l’Université de Montréal. Ses travaux de recherche s’intéressent aux disruptions technologiques en enseignement postsecondaire, au développement des compétences dites du « 21ᵉ siècle » en contextes numériques (pensée critique, littératie informationnelle, numérique et médiatique) et aux impacts environnementaux des technologies éducatives et de la désinformation en ligne.
Chercheur associé au GRIIPTIC, il a participé aux travaux préparatoires du Cadre de référence de la compétence numérique du Gouvernement du Québec. Membre de l’Observatoire international sur les impacts sociétaux de l’IA et du numérique, il a coédité avec Simon Collin (UQAM) La compétence numérique en contexte éducatif. Regards croisés et perspectives internationales (PUQ, 2024), réunissant une quarantaine d’auteur·rices du Québec, du Canada, des États-Unis et d’Europe.
English
Florent Michelot has been an Assistant Professor in Educational Technology at Concordia University since 2024 and an Associate Professor at the Université de Moncton. Previously, he worked as an educational advisor at the Université de Montréal and was a professor at the Université de Moncton, Shippagan campus (New Brunswick).
With a background in law and political science, he also holds a PhD in Andragogy from the Université de Montréal. His research focuses on technological disruptions in higher education, the development of so-called "21st-century skills" in digital contexts (critical thinking, information, digital, and media literacy), and the environmental impacts of educational technologies and online disinformation.
As an associate researcher with GRIIPTIC, he contributed to the preparatory work for the Government of Quebec's Digital Competency Framework. A member of the International Observatory on the Societal Impacts of AI and Digital Technologies, he co-edited La compétence numérique en contexte éducatif. Regards croisés et perspectives internationales (PUQ, 2024) with Simon Collin (UQAM), bringing together around forty authors from Quebec, Canada, the United States, and Europe.
Research activities
Research Areas
Postsecondary education; Critical thinking; Information, digital and media literacy; Artificial intelligence in education; 21st century skills; Distance learning; Educational technologies; Digital education
Research Activities
As Principal Investigator
DésIAnformation : éduquer au numérique à la vitesse de l’IA générative
- Funding from OBVIA (Observatoire international sur les impacts sociétaux de l'IA et du numérique)
- Co-investigators:Samuel Tanner (UMontréal), Julie Corrigan (Concordia)
- Status: ongoing (2024-2025)
« CyberSavoirs » : intégrer l’IA et la cybersécurité en enseignement secondaire
- Funding from GACEF (Fonds d’appui – Partenariat écoles-communauté)
- Co-investigators: Fadoua Khennou, and Mathieu Lang (UMoncton)
- Status: ongoing (2024-2025)
Face au défi climatique, une recherche-action/formation auprès des jeunes du postsecondaire sur leur rapport aux informations en ligne
- Funding from SSHRC (Partnership Engagement)
- Co-investigators: Julie Corrigan, and Amélie Daoust-Boisvert (Concordia)
- Collaborator: Sabine Bosler (Haute-Alsace)
- Partner: Pascal Lapointe (Agence Science-Presse)
- Status: ongoing (2023–2025)
Les étudiant·es du postsecondaire face à la désinformation climatique : comportements et rapports aux nouveaux médias numériques
- Funding from Canadian Heritage (Digital Citizenship Initiative)
- Role: Principal Investigator
- Other researchers involved: Julie Corrigan, and Amélie Daoust-Boisvert (Concordia)
- Status: completed (2022–2023)
As a Co-investigator or Collaborator
Un laboratoire vivant sur les technologies d’apprentissage innovantes en enseignement supérieur
- Funding from SSHRC (Partnership Grant) and Canada Foundation for Innovation,
- Principal Investigator: Bruno Poellhuber (UMontréal)
- Role: Collaborator
- Other researchers involved: Ann-Louise Davidson, Eric Sanchez, Florian Meyer, Marc-André Éthier, Margarida Romero, Michel Desmarais, Nadia Naffi, Nathalie Trépanier, Normand Roy, Patrick Lavoie, Samuel Bernard, Samuel Fournier St-Laurent, Bernard Perron, Caroline A. Traube, Catherine S. Fichten, Chantal Tremblay, Dominic Arsenault, Dominic Thibault, Dragan Gasevic, Élise Lavoué, Élizabeth Olivier, Élisabeth S. Charles, Florent Michelot, Gaelle Molinan, George Siemens, Jean Heutte, Laurent Charlin, Marie-Claude Audétat, Mélanie Lavoie-Tremblay, Mireille Bétrancourt, Miriam H. Beauchamp, Nathalie Caire Fon, Neerusha Baurhoo Gokool, Nicolas Fernandez, Nour El Mawas, Patrick Charland, Patrick Giroux, Paul Bostock, Sébastien Béland, Simon Collin, Simon Harel, Steve Geoffrion, and Thomas Hurtut
- Status: ongoing (2024-2029)
Des dispositifs de développement professionnel transformateurs pour les enseignant·es du postsecondaire
- Funding from SSHRC (Insight)
- Principal Investigator: Bruno Poellhuber (UMontréal)
- Role: Co-researcher
- Other researchers involved: Normand Roy (UMontréal), Caterina Mamprin (UMCS), Edith Gruslin (Collège Ahuntsic), Chantal Tremblay (UQAM)
- Collaborators: Yara El Ayoubi (CPU, UMontréal), Emmanuel Bernet (Singapore)
- Status: ongoing (2023–2028)
(Dés)information et plateformes numériques au Québec. Comprendre les usages informationnels du jeune public au secondaire et collégial
- Funding from FRQ (Québec Disinformation Research Program)
- Principal Investigator: Samuel Tanner (UMontréal)
- Role: Collaborator
- Other researchers involved: Julien Riel-Salvatore, Normand Roy, and Julie Talbot (UMontréal)
- Collaborator: Alexis De Lancer (Radio-Canada)
- Status: ongoing (2023–2025)
Perceptions, compréhensions et pratiques de l’équité, la diversité, l’inclusion et la décolonisation chez les membres des corps professoraux et enseignants de l’Université de Moncton
- Funding from an internal competition at UMoncton (intercampus projects)
- Principal Investigator: Nancy Black (UMoncton)
- Role: Co-researcher
- Other researchers involved: Groupe de recherche interdisciplinaire en pédagogie universitaire (UMoncton)
- Status: completed (2022–2023)
Enseignement et apprentissage à distance pendant le COVID-19
- Funding from an internal competition at UMoncton (intercampus projects)
- Principal Investigator: Nancy Black (UMoncton)
- Role: Co-researcher
- Other researchers involved: Chantal Bouchard, Monique Lévesque, and Cynthia Potvin (UMoncton)
- Status: completed (2020–2021)
Enseignement et apprentissage à distance en condition de COVID-19
- Internal funding
- Principal Investigator: Bruno Poellhueber (UMontréal
- Role: Co-researcher
- Other researcher involved: Normand Roy (UMontréal)
- Status: completed (2020–2021)
Publications
Book and chapters
Peer-reviewed and scholarly articles (Non-exhaustive list)
For a complete list of publications and publications, you may visit https://www.zotero.org/michelotflorent/cv.
Thesis
Conferences (Non-exhaustive list)
For a complete list of publications and communication, you may visit https://www.zotero.org/michelotflorent/cv.
Teaching activities
- "Advanced Statistics" (EDUC6003)
As assistant professor in education at the Administration, Arts and Humanities sector, Université de Moncton, campus de Shippagan (2021-2024):
- "Espace virtuel d’apprentissage" (EDUC3233)
- "Pensée critique au secondaire" (EDUC1011)
- "FPS et santé au primaire » (EDUC3123)*
- "Gestion de l’éducation » (EDUC3113)*
- "Introduction à la statistique appliquée » (STAT2633)
- "Statistique descriptive" (STAT2653)
- "Thèmes d’histoire politique" (HIST3100)
As lecturer at the Faculty of Education, Université de Montréal (2019-2021):
- "Recherches, tendances en technopédagogie" (PPA6226)
- "Concevoir et encadrer un cours à distance" (PPA6227)
- "Intégration des TIC" (PPA2111)
- "Les écrits sur les pratiques d’enseignement" (ETA1111)
- "Design de vidéos pédagogiques" (PPA6668P)*
As lecturer at the Department of Political Science, UQAM (2015-2019):
- "Système politique montréalais" (POL4840)
* : Co-teaching course