Skip to main content
Headshot image

© Concordia University, photo Lisa Graves

Dr. Florent Michelot, PhD

Pronouns: he/him

  • Full-Time Faculty, Education

Contact information

Biography

English

Florent Michelot is an assistant professor of educational technology at Concordia University since 2024. Previously, he worked as an pedagogic advisor at the Université de Montréal and was a professor at the Université de Moncton, Shippagan campus (New Brunswick).

His work focuses on the impact of technological disruptions in post-secondary education and the development of "21st-century skills" in digital contexts, including critical thinking, informational, digital, and media literacy. Additionally, he is interested in studying the environmental impacts of online disinformation and educational technologies.

As a research associate at GRIIPTIC, he contributed to the preparatory work for the Quebec government's Digital Competency Framework. Florent Michelot is also a member of the International Observatory on the Societal Impacts of AI and Digital Technologies.

With Simon Collin, he coedited the book La compétence numérique en contexte éducatif. Regards croisés et perspectives internationales (Presses de l'Université du Québec, forthcoming), a book that features contributions from 42 authors from Quebec, Canada, the United States, and Europe.

Français

Florent Michelot est professeur adjoint en technologies éducatives à l’Université Concordia depuis 2024. Auparavant, il a exercé comme conseiller pédagogique à l’Université de Montréal et a été professeur à l’Université de Moncton, campus de Shippagan (Nouveau-Brunswick).

Ses travaux portent sur le rapport aux disruptions technologiques en enseignement postsecondaire, ainsi que sur le développement des compétences dites du «21ᵉ siècle» en contextes numériques, dont la pensée critique et la littératie informationnelle, numérique et médiatique. Il s’intéresse par ailleurs aux conséquences environnementales de la désinformation en ligne et des technologies éducatives.

En tant que chercheur associé au GRIIPTIC, il a contribué aux travaux préparatoires du Cadre de référence de la compétence numérique du Gouvernement du Québec. Florent Michelot est aussi membre de l’Observatoire international sur les impacts sociétaux de l’IA et du numérique

Avec Simon Collin (UQAM), il a coédité l’ouvrage La compétence numérique en contexte éducatif. Regards croisés et perspectives internationales (Presses de l’Université du Québec, à paraitre), un livre qui regroupe 42 auteurices du Québec et du Canada, ainsi que des États-Unis et d’Europe.

Research activities

Research Areas

Postsecondary education; Critical thinking; Information, digital and media literacy; Artificial intelligence in education; 21st century skills; Distance learning; Educational technologies; Digital education

Research Activities

As Principal Investigator

DésIAnformation : éduquer au numérique à la vitesse de l’IA générative

  • Funding from OBVIA (Observatoire international sur les impacts sociétaux de l'IA et du numérique)
  • Co-investigators:Samuel Tanner (UMontréal), Julie Corrigan (Concordia)
  • Status: ongoing (2024-2025)

« CyberSavoirs » : intégrer l’IA et la cybersécurité en enseignement secondaire

  • Funding from GACEF (Fonds d’appui – Partenariat écoles-communauté)
  • Co-investigators: Fadoua Khennou, and Mathieu Lang (UMoncton)
  • Status: ongoing (2024-2025)

Face au défi climatique, une recherche-action/formation auprès des jeunes du postsecondaire sur leur rapport aux informations en ligne

  • Funding from SSHRC (Partnership Engagement)
  • Co-investigators: Julie Corrigan, and Amélie Daoust-Boisvert (Concordia)
  • Collaborator: Sabine Bosler (Haute-Alsace)
  • Partner: Pascal Lapointe (Agence Science-Presse)
  • Status: ongoing (2023–2025)

Les étudiant·es du postsecondaire face à la désinformation climatique : comportements et rapports aux nouveaux médias numériques

  • Funding from Canadian Heritage (Digital Citizenship Initiative)
  • Role: Principal Investigator
  • Other researchers involved: Julie Corrigan, and Amélie Daoust-Boisvert (Concordia)
  • Status: completed (2022–2023)

As a Co-investigator or Collaborator

Un laboratoire vivant sur les technologies d’apprentissage innovantes en enseignement supérieur

  • Funding from SSHRC (Partnership Grant) and Canada Foundation for Innovation,
  • Principal Investigator: Bruno Poellhuber (UMontréal)
  • Role: Collaborator
  • Other researchers involved: Ann-Louise Davidson, Eric Sanchez, Florian Meyer, Marc-André Éthier, Margarida Romero, Michel Desmarais, Nadia Naffi, Nathalie Trépanier, Normand Roy, Patrick Lavoie, Samuel Bernard, Samuel Fournier St-Laurent, Bernard Perron, Caroline A. Traube, Catherine S. Fichten, Chantal Tremblay, Dominic Arsenault, Dominic Thibault, Dragan Gasevic, Élise Lavoué, Élizabeth Olivier, Élisabeth S. Charles, Florent Michelot, Gaelle Molinan, George Siemens, Jean Heutte, Laurent Charlin, Marie-Claude Audétat, Mélanie Lavoie-Tremblay, Mireille Bétrancourt, Miriam H. Beauchamp, Nathalie Caire Fon, Neerusha Baurhoo Gokool, Nicolas Fernandez, Nour El Mawas, Patrick Charland, Patrick Giroux, Paul Bostock, Sébastien Béland, Simon Collin, Simon Harel, Steve Geoffrion, and Thomas Hurtut
  • Status: ongoing (2024-2029)

Des dispositifs de développement professionnel transformateurs pour les enseignant·es du postsecondaire

  • Funding from SSHRC (Insight)
  • Principal Investigator: Bruno Poellhuber (UMontréal)
  • Role: Co-researcher
  • Other researchers involved: Normand Roy (UMontréal), Caterina Mamprin (UMCS), Edith Gruslin (Collège Ahuntsic), Chantal Tremblay (UQAM)
  • Collaborators: Yara El Ayoubi (CPU, UMontréal), Emmanuel Bernet (Singapore)
  • Status: ongoing (2023–2028)

(Dés)information et plateformes numériques au Québec. Comprendre les usages informationnels du jeune public au secondaire et collégial

  • Funding from FRQ (Québec Disinformation Research Program)
  • Principal Investigator: Samuel Tanner (UMontréal)
  • Role: Collaborator
  • Other researchers involved: Julien Riel-Salvatore, Normand Roy, and Julie Talbot (UMontréal)
  • Collaborator: Alexis De Lancer (Radio-Canada)
  • Status: ongoing (2023–2025)

Perceptions, compréhensions et pratiques de l’équité, la diversité, l’inclusion et la décolonisation chez les membres des corps professoraux et enseignants de l’Université de Moncton

  • Funding from an internal competition at UMoncton (intercampus projects)
  • Principal Investigator: Nancy Black (UMoncton)
  • Role: Co-researcher
  • Other researchers involved: Groupe de recherche interdisciplinaire en pédagogie universitaire (UMoncton)
  • Status: completed (2022–2023)

Enseignement et apprentissage à distance pendant le COVID-19

  • Funding from an internal competition at UMoncton (intercampus projects)
  • Principal Investigator: Nancy Black (UMoncton)
  • Role: Co-researcher
  • Other researchers involved: Chantal Bouchard, Monique Lévesque, and Cynthia Potvin (UMoncton)
  • Status: completed (2020–2021)

Enseignement et apprentissage à distance en condition de COVID-19

  • Internal funding
  • Principal Investigator: Bruno Poellhueber (UMontréal
  • Role: Co-researcher
  • Other researcher involved: Normand Roy (UMontréal)
  • Status: completed (2020–2021)

Publications

Book and chapters

Michelot, F., Collin, S. (2024). La compétence numérique en contexte éducatif. Regards croisés et perspectives internationales. Presses de l’Université du Québec.


Béland, S., Michelot, F., Hébert, M.-H., Lafortune, S. (2024). Les enjeux émergents de l’évaluation des apprentissages à l’université. In O. Bégin-Caouette (Ed.), L’université au Québec: État des lieux, enjeux et défis.
Dumouchel, G., Michelot, F., Raynault, A., Picco, M. (2024). Apports de l’individu et de la collectivité dans le développement de la culture informationnelle. Vers une synergie numérique durable entre les acteurs concernés. In F. Michelot & S. Collin (Eds.), La compétence numérique en contexte éducatif. Regards croisés et perspectives internationales. PUQ.
Michelot, F. (2024). Développer une littératie critique en enseignement face aux défis du 21e siècle. Ou de l’importance d’enseigner un rapport critique au numérique. In F. Michelot & S. Collin (Eds.), La compétence numérique en contexte éducatif. Regards croisés et perspectives internationales. PUQ.
Michelot, F., Poellhuber, B. (2019). Au-delà de l’utilitarisme, vers une refondation des modèles de compétences informationnelles. In T. Karsenti (Ed.), Le numérique en éducation, pour développer des compétences (pp. 45–76). Presses de l’Université du Québec. http://www.jstor.org/stable/j.ctvjhzrtg.9
Poellhuber, B., Michelot, F. (2019). L’engagement et les stratégies d’autorégulation des apprenants adultes en e-Formation. In A. Jézégou (Ed.), Traité de la e-formation des adultes (pp. 233–262). De Boeck Supérieur. http://hdl.handle.net/1866/24894

Peer-reviewed and scholarly articles (Non-exhaustive list)

For a complete list of publications and publications, you may visit https://www.zotero.org/michelotflorent/cv.

Béland, S., & Michelot, F. (2020). Une note sur le coefficient oméga (ω) et ses déclinaisons pour estimer la fidélité des scores. Mesure et évaluation en éducation, 43(3), 103–122. https://doi.org/10/gnt4z8
Michelot, F. (2021). Pour un regard critique sur le recours au numérique en éducation. Formation et profession : revue scientifique internationale en éducation, 29(3), 1–4. https://doi.org/gm84d5
Michelot, F. (2022). Une note sur la métalittératie, une proposition de cadre conceptuel rénové et opérant des nouvelles littératies. Pour faire face aux défis informationnels, numériques et médiatiques du 21e siècle. Revue Hybride de l’éducation, 5(2), 1–23. https://doi.org/10/gqmddw
Michelot, F. (2023). De l’utilisation contrainte de la formation à distance à la « normalisation » des pratiques? Une étude de cas à l’Université de Moncton, campus de Shippagan. Revue Internationale Des Technologies En Pédagogie Universitaire, 20(2), 220–240. https://doi.org/10/gsvjrk
Michelot, F., Béland, S., & Poellhuber, B. (2022). A Transnational Comparative Study of Preservice Teachers’ Critical Thinking Skills and Metaliteracy Self-Efficacy. Higher Education, Skills and Work-Based Learning, 12(5), 866–883. https://doi.org/10/gpct6f
Michelot, F., Poellhuber, B., & Béland, S. (2023). Métalittératie et pensée critique de futurs enseignants: Pratiques et perceptions en francophonie. Revue internationale de pédagogie de l’enseignement supérieur, 39(2), Article 2. https://doi.org/10/gsg375
Michelot, F., Poellhuber, B., Bérubé, B., & Béland, S. (2021). Retour d’expérience sur l’évaluation d’une formation des enseignants à la FAD dans le cadre de la crise de la COVID-19. Revue Internationale Des Technologies En Pédagogie Universitaire, 18(1), 21–31. https://doi.org/10/gh3gd5

Thesis

Michelot, F. (2020). Quelles pensée critique et métalittératie des futur·es enseignant·es à l’heure des fausses nouvelles sur le Web social? Une étude de cas collective en francophonie [Thèse de doctorat, Université de Montréal]. Thesis Commons. https://doi.org/g58f

Conferences (Non-exhaustive list)

For a complete list of publications and communication, you may visit https://www.zotero.org/michelotflorent/cv.

Michelot, F. (2018a, September). In Social Web Era, a Research on French and Quebec Students’ Critical Thinking Strategies [Affiche]. European Conference on Information Literacy, Oulu, Finlande. http://ecil2018.ilconf.org/
Michelot, F. (2018b, September). The Contribution of Critical Thinking to Support Students’ Information Literacy on the Social Web. A Presentation of a Multiple Case Study Project on Facebook in many Francophone Universities [Communication]. ReDMIL doctoral summer school, Louvain-la-Neuve, Belgique. http://www.redmil2018.info/
Michelot, F. (2023, February 14). Teaching 21st Century Skills: Myth or Urgent Reality? [Communication]. Seminare, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (Bavière, Allemagne). https://profilehreplus.de/seminare/teaching-21st-century-skills-myth-or-urgent-reality
Michelot, F. (2024, May 9). Naviguer dans l’ère de l’IA : perceptions et pratiques en enseignement supérieur. Une étude de cas à l’Université de Moncton [Communication]. 11e colloque en éducation, Montréal, Québec. https://doi.org/mz9h
Michelot, F., Alkhalaf, R. (2024, March 1). Faire face à la circulation de la désinformation climatique sur les médias sociaux. Soutenir les compétences de nos étudiant·es pour développer leur autonomisation informationnelle [Communication]. La désinformation scientifique : un problème public transnational, Québec, Québec. https://colloquedesinformation.wordpress.com/
Michelot, F., Béland, S. (2021, November 18). Self-Efficacy and Critical Thinking of Pre-Service Teachers: Elements of a Study led in Wallonia, France, and Quebec [Communication]. International Conference “Time to Reshape the Digital Society,” Namur, Belgique. https://www.crids.eu/40ans/programme#autotoc-item-autotoc-12

Teaching activities

  • "Advanced Statistics" (EDUC6003)

As assistant professor in education at the Administration, Arts and Humanities sector, Université de Moncton, campus de Shippagan (2021-2024):

  • "Espace virtuel d’apprentissage" (EDUC3233)
  • "Pensée critique au secondaire" (EDUC1011) 
  • "FPS et santé au primaire » (EDUC3123)*
  • "Gestion de l’éducation » (EDUC3113)*
  • "Introduction à la statistique appliquée » (STAT2633) 
  • "Statistique descriptive" (STAT2653)
  • "Thèmes d’histoire politique" (HIST3100)

As lecturer at the Faculty of Education, Université de Montréal (2019-2021):

  • "Recherches, tendances en technopédagogie" (PPA6226)
  • "Concevoir et encadrer un cours à distance" (PPA6227)
  • "Intégration des TIC" (PPA2111)
  • "Les écrits sur les pratiques d’enseignement" (ETA1111) 
  • "Design de vidéos pédagogiques" (PPA6668P)*

As lecturer at the Department of Political Science, UQAM (2015-2019):

  • "Système politique montréalais" (POL4840) 

* : Co-teaching course

Took 13 milliseconds
Back to top

© Concordia University