Louellyn White, PhD
- Associate Professor, First Peoples Studies, School of Community and Public Affairs
- Professeure adjointe, School of Community and Public Affairs
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Biography
Dr. Louellyn White is Mohawk from Akwesasne and grew up in the Mohawk Valley of central New York. She completed a PhD in American Indian Studies from the University of Arizona where she focused on Indigenous education and language revitalization. She received her BA in Psychology from SUNY-Utica and an MA in Counseling Psychology from Marist College in Poughkeepsie, NY.
Dr. White was a postdoctoral fellow at the University of Illinois.
Her research and teaching interests include: Indigenous identity formation and cultural resurgence; boarding/residential school experiences and historical roots of contemporary ideologies toward culture and language; Indigenous language and cultural immersion influences on academic performance; community participatory research.
Dr. White was a postdoctoral fellow at the University of Illinois.
Her book "Free to be Mohawk: Indigenous education at the Akwesasne Freedom School", was published in 2015 with the University of Oklahoma Press. Her chapter on "White Power: Performing Assimilation.
Lincoln Institute and Carlisle Indian School" will be published with the University of Nebraska Press in Fall 2016. As a direct descendant of previous Carlisle students, Dr. White serves as the founder and spokesperson for the Carlisle Indian School Farmhouse Coalition and is actively involved in the preservation of the Carlisle Indian Industrial School Farmhouse and the development of a Heritage Center in Carlisle, Pennsylvania.
Her research and teaching interests include: Indigenous identity formation and cultural resurgence; boarding/residential school experiences and historical roots of contemporary ideologies toward culture and language; Indigenous language and cultural immersion influences on academic performance; community participatory research.
Biographie
Mohawk de la région d’Akwesasne, la professeure Louellyn White, Ph. D., a grandi dans la vallée de la Mohawk, au cœur de l’État de New York. Dans le cadre de son doctorat en études amérindiennes à l’Université de l’Arizona, elle s’est principalement intéressée à l’éducation des autochtones et à la revitalisation de leur langue. Elle possède un baccalauréat en psychologie de l’Université de l’État de New York à Utica (SUNY-Utica) et une maîtrise en psychologie du counseling du Collège mariste de Poughkeepsie, toujours dans l’État de New York. La professeure White est l’auteure d’articles de l’Encyclopedia of American Indian History et de l’American Indian Culture and Research Journal. Boursière postdoctorale à l’Université de l’Illinois, elle a rédigé l’essai Free to be Kanienkeha’ka: educational self-determination at the Akwesasne Freedom School (« libre d’être Kanienkehaka : une étude de cas sur l’autodétermination en matière d’éducation à l’école libre d’Akwesasne »), qui paraîtra à l’University of Oklahoma Press. Louellyn White a par ailleurs écrit un chapitre sur les femmes autochtones, qui figurera dans la prochaine édition du livre Canada’s First Nations (Oxford University Press). Intitulé White Power: Performing Assimilation. Lincoln Institute and Carlisle Indian School (« le travail d’assimilation du pouvoir blanc : l’institut Lincoln et le pensionnat de Carlisle »), il sera publié en collaboration avec l’University of Nebraska Press. Descendante d’anciens élèves de l’école industrielle indienne de Carlisle, la professeure White participe activement à la sauvegarde de la ferme qui l’abritait et à la création d’un centre d’interprétation dans cette ville de Pennsylvanie.
Ses sujets de recherche et ses intérêts d’enseignement incluent : la formation de l’identité autochtone et sa renaissance culturelle; la vie des Amérindiens dans les pensionnats et internats, et les origines historiques des conceptions idéologiques modernes en matière de culture et de langue; l’influence de la langue autochtone et de l’immersion culturelle sur la réussite scolaire; ainsi que la recherche participative sur les communautés.
Ses sujets de recherche et ses intérêts d’enseignement incluent : la formation de l’identité autochtone et sa renaissance culturelle; la vie des Amérindiens dans les pensionnats et internats, et les origines historiques des conceptions idéologiques modernes en matière de culture et de langue; l’influence de la langue autochtone et de l’immersion culturelle sur la réussite scolaire; ainsi que la recherche participative sur les communautés.
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