Skip to main content

Manon De Pauw

  • Part-Time Faculty, Studio Arts
  • Part-Time Faculty, Art Education

Contact information

Biography

Areas of expertise

photography, video, performance

Manon De Pauw in performance (L'atelier ouvert) at Galerie de l'UQAM, 2009

Patrick Mailloux

Publications

Manon De Pauw. Intrigues

Manon De Pauw. Intrigues

Authors : Louise Déry and Manon De Pauw

2009, 132 p., hardcover
Col. ill., 21,5 x 27 cm
© Manon De Pauw, Louise Déry and Galerie de l’UQAM 
ISBN 978-2-920325-29-6
35$

PDF version at the bottom of the page

Manon De Pauw. Intrigues presents the path the artist has taken since the beginning of this decade. Photograms, photographs, performative set-ups, single-channel videos and multi-channel video installations investigate light and the image in ways as varied as they are poetic. Manipulation of accessories, materials and colours, unfurling gestures, hands and bodies, recourse to various means of mechanical and digital recording, and use of surfaces of inscription like paper, tables, screens and lightboxes are all part of this protocol of experimentation that generates a visual writing through which various ages of the image run like veins.

Français / English

Source: Galerie de l'UQAM
https://galerie.uqam.ca/en/publications/67-manon-de-pauw-intrigues.html

Link to the PDF : http://e-artexte.ca/22475/1/Manon_De_Pauw._Intrigues_%282009%29.pdf

Études

Exhibition catalogue resulting from a residency and exhibition in collaboration with Sara A.Tremblay at Fondation Guido Molinari (Montreal), 2015.

View the PDF: http://issuu.com/fondationguidomolinari/docs/fgm_de__pliant_depauwatremblay_f
Fondation Guido Molinari: http://fondationguidomolinari.org/

Artistic performances

La matière ordinaire [Ordinary Matter]

Link to video : https://vimeo.com/manondepauw/matiere9min

Description : 

La matière ordinaire est une performance interdisciplinaire qui explore les échos possibles entre le corps et le cosmos, le micro et le macro, le high tech et le low tech. Élément central de l’oeuvre, le faisceau lumineux d’un projecteur se fait tour à tour matière tangible et vivante, masse colorée, voûte étoilée, nébuleuse, flamme et souffle solaire. Il fait corps avec le danseur, fluctue en fonction des fréquences vocales des choristes, ou encore amplifie les manipulations de l’artiste à la surface d’une table lumineuse. L’artiste interdisciplinaire Manon De Pauw orchestre cette performance ; elle y poursuit une recherche esthétique où elle crée des situations visuelles complexes à l’aide d’un dispositif minimaliste.


La performance a fait l’objet d’une résidence et d’une présentation à l’Usine C dans le cadre du Festival Temps d’Images 2014.

Crédits :
Artiste vidéo, performeuse, conceptrice : Manon De Pauw
Danseur, performeur, chorégraphe : Pierre-Marc Ouellette
Membres du chœur : Karina Champoux, Emmanelle Bourrassa-Beaudoin, Gabriel Dharmoo, Maxime Galand, Gabrielle Giasson-Dulude
Directeur de chœur : André Pappathomas
Musique : Philippe Dupeyroux, Martin Tétreault
Directeur technique, éclairagiste, régie son : Philippe Dupeyroux
Programmation : Maxime Galand, Danny Perrault
Régie vidéo : Danny Perrault
Costumes : Manon De Pauw et Denis Lavoie / Carré vert
Assistante technique : Sara A. Tremblay
Documentation vidéo : Manon De Pauw, Terrance Richard, Sara A. Tremblay, Tracy Van Oosten
Montage : Manon De Pauw


Merci à : Benoît Chaussé, Guy Cools, Danièle Desnoyers, Claude-Marie Landré,  l’Agence Topo et la Fondation Guido Molinari.

Ce projet a reçu le soutien financier du Conseil des arts du Canada  et du Concordia University Part-time Faculty Professional Development (CUPFA).

Took 1 milliseconds
Back to top

© Concordia University